Utveckling och allmänna tekniska data

Flygande FV-museum Övriga DC-3-data Flygdagar Länkar Media

DC-1

Historien om DC-3:an börjar egentligen med DC-1 (DC = Douglas Commercial) som utvecklades på upp­drag av TWA - Transcontinental and Western Air. Avtalet undertecknades den 20 september 1932.

DC-1 kunde ta 12 passagerare och var försedd med nymodig­heter som autopilot, ett litet galley, ljud­isole­ring, toalett och värme.

Endast ett flygplan byggdes (c/n 1137) och efter roll-out den 22 juni 1933 gjordes den första flygningen den 1 juli 1933. Registreringen var X223Y och piloter var Carl A Cover och Fred Herman.

Flygplanet levererades till TWA i september 1933.

Det köptes sedan i september 1936 av Howard Hughes som hade planerat att under år 1938 använda planet för en jorden runt-flygning.

1938 såldes flygplanet, registrerat G-AFIF, till Lord Forbes i England och det slutade sina dagar hos Iberia, registrerat EC-AAE och med namnet Manolo Negrón, med en buk­landning på grund av haveri på vänster motor vid starten från Malaga för en flygning till Tétouan i Marocko den 4 oktober 1940.

DC-1 var försedd med två niocylindriga Wright Cyclone R-1820-motorer som var och en utvecklade 710 hästkrafter.

Under en kortare period flögs planet, som DC-1A, med Pratt & Whitney R-1690 Hornet-motorer som var och en utvecklade 700 hästkrafter.

Planet var försett med omställbara tre-bladiga Hamilton Standard-propellrar.

För att bevisa motorernas goda prestanda och för att tillgodose Charles Lindberghs krav flögs planet på endast en motor omedelbart efter lättningen från Winslow i Arizona till Albu­quer­que i New Mexico. Storcirkelavståndet mellan flygplatserna är ca 374 km.

Douglas DC-1 NC223Y på Grand Central Air Terminal i Glendale 1934. Foto från San Diego Air & Space Museum på flickr.com


DC-2

DC-2 är en något förlängd vidareutveckling av DC-1 och kunde ta 14 passagerare. Även DC-2 utveck­lades på uppdrag av TWA.

DC-2 (c/n 1237) flög för första gången den 11 maj 1934 och den första kommersiella flygningen skedde i juli 1934.

DC-2 i tjänst hos TWA. Foto: aviation-history.com

KLM var det första bolag utanför USA att använda sig av DC-2. Dessa tillverkades i USA och flögs till New York/Idlewild. Vingarna monterades av och flyg­planen skeppades med båt till Rotterdam för att där åter sättas samman hos Fokker inför den slutliga leveransen.

DC-2 var försedd med två niocylindriga Wright Cyclone R-1820-motorer som var och en utvecklade 875 hästkrafter.

Ett antal militära versioner tillverkades varav några hade fena och roder från DC-3. Även en version med förstärkt golv tillverkades.

Totalt tillverkades 198 DC-2:or varav fem levererades i omonterat skick.

DC-2 i profil. Illustration: Cliff Minney, Air-Britain.

KLM deltog i oktober 1934 i det berömda London - Melbourne Air Race med PH-AJU Uiver (c/n 1317) som endast besegrades av den för tävlingen special­byggda de Havilland DH.88 Comet G-ACSS Grosvenor House, en mycket stark bedrift med tanke på att man hade såväl passagerare som post ombord. Vid ett tillfälle vände man även om för att hämta upp en akter­seglad passa­gerare. Kapten på Uiver var Koene Dirk Parmentier.

PH-AJU över Rotterdam 1934. Foto: Uiver Memorial Community Trust (UMCT)
PH-AJU vid mellanlandning i Darwin i oktober 1934. Foto: Mayse Young Collection på Wikimedia.org
På bilden här ovan visas DC-2 NC39165 (c/n 1404), målad som PH-AJU, i Hamburg den 14 september 2007.
Foto © Jan Gladh - dc-3.se
Vid festligheterna på Bromma i maj 1936 deltog bland annat KLM:s DC-2 PH-AKS Sperwer.


DC-3

American Airlines ville ha ett större flygplan för sina långa flygningar över den amerikanska kontinenten och Douglas konstruerade då den så kallade DST (Douglas Sleeper Transport) som var försedd med bekväma sängar för 14 passagerare, modellen kallades Skysleeper.

Även en version med 21 passagerarsäten samt en lyxversion med plats för 14 passagerare kallad Skylounge togs fram.

DC-3/DST X14988 (c/n 1494) flög för första gången den 17 december 1935 från Clover field i Santa Monica, Kalifornien. Pilot var även denna gång Carl A Cover, nu med Frank Collbohm som andrepilot och dessutom medföljde teknikern Fred Stineman.

Det första exemplaret levererades till American Airlines den 7 juni 1936 och sattes i trafik den 25 juni 1936 mellan Chicago och New York.

American Airlines Skysleeper Flagship San Francisco.
Foto från flagshipdetroit.org

KLM var den första kunden i Europa och beställde DC-3:an redan 1936. Även ABA (AB Aerotransport), Air France, LOT, Sabena och Swissair var tidiga användare.

DC-3A SE-BAB Höken  levererades till ABA i augusti 1937.
Vykort från AB Aerotransport - Swedish Air Lines.

SE-BAT Tranan  från ABA-SILA:s skrift Fågelvägen.

Det andra världskriget innebar ett stort transport­behov och över tio tusen exemplar byggdes av de militära versionerna, bland annat C-47 Skytrain som var försedd med ett förstärkt golv och en stor fraktdörr och C-53 Skytrooper som var avsedd för trupptransport och bogsering av glid­flyg­plan. Första flygningen med C-47 gjordes den 23 december 1941.

Majoriteten av de militära flygplanen till­verkades vid helt nya anläggningar i Long Beach och Oklahoma City.

Det sista flygplanet rullade ut i maj 1946 och då hade totalt 10.655 flygplan tillverkats. Av dem hade 961 tillverkats i Santa Monica, 4.285 i Long Beach och 5.409 i Oklahoma City.

I Sovjetunionen tillverkades flygplan med beteck­ningen Lisunov Li-2 i nästan fem tusen exemplar.

I Japan tillverkades nästan fem hundra flygplan av Nakajima och Showa, de betecknades L2D.

De första flygplanen var försedda med två motorer av typen Wright Cyclone R-1820 som var och en utvecklade 920 häst­krafter, men de allra flesta var försedda med fjorton­cylindriga Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp-motorer som var och en utvecklade 1.200 hästkrafter, se bilden här nedan.

Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp.
Foto från wikipedia.

Många svenska flygbolag har använt DC-3 och över­lägset flest har SAS använt, nämligen 47 st åren 1948 - 1957.

LN-IAF Fridtjof Viking  på Fornebu på ett vykort från SAS.
Foto: Arne Fager.

Det gamla SAS-vykortet här ovan, med special­stämpel från Bromma 1986, visar DNL/SAS DC-3C LN-IAF.

Flygplanet registrerades SE-CFP 1957 och det användes då av Linjeflyg för att 1960 säljas till Flygvapnet.

Linjeflyg SE-CFP på ett vykort från Flygande Veteraner.

Flygplanet ägs sedan 1983 av stiftelsen Flygande Veteraner och det opereras av föreningen Flygande Veteraner.

Läs om Flygande Veteraner och Daisy här.

Linjeflyg använde 15 DC-3:or, varav en var inhyrd från Finnair, under åren 1957 - 1965.

Charterbolaget Transair använde nio DC-3:or under åren 1953 - 1964.

Det svenska flygvapnet använde totalt åtta DC-3:or, betecknade Tp 79, under åren 1949 - 1984.

Tp 79. Illustration: Björn Karlström.

 
Allmänna tekniska data DST/DC-3/C-47/C-53
 
Längd:
Spännvidd:
Höjd:
Vingyta:
Tomvikt:
Max startvikt:
Bränslekapacitet:  
Marschfart:
19,5 - 19,75 m
29 - 29,2 m
5,2 m
91,7 kvm
ca 8.250 kg
ca 10.900 - 13.600 kg
ca 2.200 kg (ca 3.100 liter)
ca 240 km/h (ca 130 knop)
Checklista från Linjeflyg för DC-3 (pdf) Dakota IV i profil. Illustration: Cliff Minney, Air-Britain.

Illustration i tidskriften Flight i december 1985.
Publicerades första gången 1960.
Vårt favoritflygplan på omslaget till
Biggles och luftpiraterna.

ABA SE-BAC Falken på vykort från AB Aerotransport.
ABA SE-BAC Falken i "neutralitetsmålning". Foto från Ed Coates collection.
ABA SE-BAF Gladan i en annons från ABA i augusti 1940.
ABA SE-BAT Tranan och SE-BAW Svanen på Bulltofta.
ABA SE-BAU Uven på Bromma.
ABA SE-BBI Gjusen på flygfältet i Visby.
ABA SE-BBR Ankan. Foto från SAS 50 år 1946-1996.
KLM DC-3 på Bromma.
DDL OY-AYB Bjørn Viking i SAS-målning i maj 1948. Foto i boken Fly over fly av Anders Buraas.
Så här bekvämt var det att flyga med DC-3. Foto i boken Fly over fly av Anders Buraas.
SAS SE-BBH Helge Viking på Bromma.
SAS SE-BBO Orvar Viking och OY-DDA Sven Viking på Bulltofta.
Fyra av Linjeflygs DC-3:or på Bromma, okänd fotograf.
Swedairs DC-3 SE-BSM under inflygning till bana 12 på Bromma. Foto i boken Douglas DC-3 av Austin J Brown. Foto John Wegg.
Transairs DC-3 SE-BSN. Foto i boken Trettio år med Transair Sweden. Okänd fotograf.
Munin i Karlsborg den 8 maj 2020. Foto © Lars Karlsson.

DC-3 på frimärken

Frimärkshäftet Postflyg gavs ut den 8 september 1972.

 
Frimärkshäftet Postflyg gavs ut den 8 september 1972.

Jubileumsflygdagen på Ljungbyhed den 23 maj 1976 firades med elegant frankering.

Jubileumsflygdagen på Ljungbyhed den 23 maj 1976 firades med elegant frankering.

SAS firade 40 år och Bromma flygplats firade 50 år med en flygdag den 24 augusti 1986.

Förstadagsbrev i samband med SAS 40-årsjubileum 1986 på Bromma flygplats.

Även i Finland uppmärksammades flyget.

Klassiska flygplan på frimärken utgivna inför Finlandia 88-utställningen.

Flyget då och nu utkom 2001.

Flyget då och nu.

Även i Norge uppmärksammades DC-3 med ett speciellt frimärke och en specialstämpel.

Jubileumsbrev för Dakota Norways DC-3 Dakota LN-WND 60 år.
Brevet inköpt på Malmi flygplats i Helsingfors den 17 maj 2003 efter roteflygning ES-AKE och LN-WND från Bromma till Malmi.

Alternativ användning ...

På Reuben's restaurant & bar i Franschhoek i Sydafrika valde man att spara en DC-3-vinge som bardisk i stället för att göra ölburkar av den. Ett alldeles utmärkt alternativ.

Bardisken på Reuben's restaurant & bar i Franschhoek i Sydafrika den 4 februari 2013. Foto © Jan Gladh - dc-3.se
2024-03-29 Copyright © 2008 - 2024 dc-3.se Kontakt
Valid HTML 4.01 Transitional    Valid CSS