Utveckling och allmänna tekniska data |
Flygande | FV-museum | Övriga | DC-3-data | Flygdagar | Länkar | Media |
|
![]() |
KLM deltog i oktober 1934 i det berömda London - Melbourne Air Race med PH-AJU Uiver (c/n 1317) som endast besegrades av den för tävlingen specialbyggda de Havilland DH.88 Comet G-ACSS Grosvenor House, en mycket stark bedrift med tanke på att man hade passagerare och post ombord. Vid ett tillfälle vände man även om för att hämta upp en akterseglad passagerare. Kapten på Uiver var Koene Dirk Parmentier. |
![]() |
PH-AJU vid mellanlandning i Darwin i oktober 1934. Foto: Mayse Young Collection på Wikimedia.org |
![]() |
På bilden här ovan visas DC-2 NC39165 (c/n 1404), målad som PH-AJU, i Hamburg den 14 september
2007. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
![]() |
Vid festligheterna på Bromma i maj 1936 deltog bland annat KLM:s DC-2 PH-AKS Sperwer. |
|
DC-3
American Airlines ville ha ett större flygplan för sina långa flygningar över den amerikanska kontinenten och Douglas konstruerade då den så kallade DST (Douglas Sleeper Transport) som var försedd med bekväma sängar för 14 passagerare, modellen kallades Skysleeper. Även en version med 21 passagerarsäten samt en lyxversion med plats för 14 passagerare kallad Skylounge togs fram. DC-3/DST X14988 (c/n 1494) flög för första gången den 17 december 1935 från Clover field i Santa Monica, Kalifornien. Pilot var även denna gång Carl A Cover, nu med Frank Collbohm som andrepilot och dessutom medföljde teknikern Fred Stineman. Det första exemplaret levererades till American Airlines den 7 juni 1936 och sattes i trafik den 25 juni 1936 mellan Chicago och New York.
KLM var den första kunden i Europa och beställde DC-3:an redan 1936. Även ABA (AB Aerotransport), Air France, LOT, Sabena och Swissair var tidiga användare.
Det andra världskriget innebar ett stort transportbehov och över tio tusen exemplar byggdes av de militära versionerna, bland annat C-47 Skytrain som var försedd med ett förstärkt golv och en stor fraktdörr och C-53 Skytrooper som var avsedd för trupptransport och bogsering av glidflygplan. Första flygningen med C-47 gjordes den 23 december 1941. Majoriteten av de militära flygplanen tillverkades vid helt nya anläggningar i Long Beach och Oklahoma City.
Det sista flygplanet rullade ut i maj 1946 och då hade totalt 10.655 flygplan tillverkats. Av dem hade 961 tillverkats i Santa Monica, 4.285 i Long Beach och 5.409 i Oklahoma City. I Sovjetunionen tillverkades flygplan med beteckningen Lisunov Li-2 i nästan fem tusen exemplar. I Japan tillverkades nästan fem hundra flygplan av Nakajima och Showa, de betecknades L2D. |
![]() De första flygplanen var försedda med två Wright Cyclone R-1820-motorer som var och en utvecklade 920 hästkrafter, men de allra flesta var försedda med två fjortoncylindriga Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp-motorer som var och en utvecklade 1.200 hästkrafter, se bilden här nedan.
Många svenska flygbolag har använt DC-3 och överlägset flest har SAS använt, nämligen 47 st åren 1948 - 1957.
Det gamla SAS-vykortet här ovan, med specialstämpel från Bromma 1986, visar DNL/SAS DC-3C LN-IAF. Flygplanet registrerades SE-CFP 1957 och det användes då av Linjeflyg för att 1960 säljas till Flygvapnet.
Flygplanet ägs sedan 1983 av stiftelsen Flygande Veteraner och det opereras av föreningen Flygande Veteraner. Läs om Flygande Veteraner och Daisy här. Linjeflyg använde 15 DC-3:or, varav en var inhyrd från Finnair, under åren 1957 - 1965. Charterbolaget Transair använde nio DC-3:or under åren 1953 - 1964. Det svenska flygvapnet använde totalt åtta DC-3:or, betecknade Tp 79, under åren 1949 - 1984.
|
Allmänna tekniska data DST/DC-3/C-47/C-53 |
|||
Längd: Spännvidd: Höjd: Vingyta: Tomvikt: Max startvikt: Bränslekapacitet:   Marschfart: |
19,5 - 19,75 m 29 - 29,2 m 5,2 m 91,7 kvm ca 8.250 kg ca 10.900 - 13.600 kg ca 2.200 kg (ca 3.100 liter) ca 250 km/h |
![]() |
|
Checklista
från Linjeflyg för DC-3 (pdf)
![]() |
Dakota IV i profil. Illustration: Cliff Minney, Air-Britain. |
|
||
![]() |
![]() |
|
Illustration i tidskriften Flight i december 1985. Publicerades första gången 1960. |
Vårt favoritflygplan på omslaget till Biggles och luftpiraterna. |
|
|
![]() |
ABA SE-BAC Falken på vykort från AB Aerotransport. |
![]() |
ABA SE-BAC Falken i "neutralitetsmålning". Foto från Ed Coates collection. |
![]() |
ABA SE-BAF Gladan i en annons från ABA i augusti 1940. |
![]() |
ABA SE-BAT Tranan och SE-BAW Svanen på Bulltofta. |
![]() |
ABA SE-BAU Uven på Bromma. |
![]() |
ABA SE-BBI Gjusen på flygfältet i Visby. |
![]() |
ABA SE-BBR Ankan. Foto från SAS 50 år 1946-1996. |
![]() |
KLM DC-3 på Bromma. |
![]() |
SAS SE-BBH Helge Viking på Bromma. |
![]() |
SAS SE-BBO Orvar Viking och OY-DDA Sven Viking på Bulltofta. |
![]() |
Fyra av Linjeflygs DC-3:or på Bromma, okänd fotograf. |
![]() |
Transairs DC-3 SE-BSN. Foto i boken Trettio år med Transair Sweden. Okänd fotograf. |
![]() |
Munin i Karlsborg den 8 maj 2020. Foto © Lars Karlsson. |
![]() |
Förstadagsbrev i samband med SAS 40-årsjubileum 1986 på Bromma flygplats. |
![]() |
Klassiska flygplan på frimärken utgivna inför Finlandia 88-utställningen. |
2023-02-04 | Copyright © 2008 - 2023 dc-3.se | Kontakt |
![]() ![]() |
||