Utveckling och allmänna tekniska data

Flygande FV-museum Övriga DC-3-data Flygdagar Länkar Media
 

 

 
DC-1

Historien om DC-3:an börjar egentligen med DC-1 (DC = Douglas Commercial) som utvecklades på upp­drag av TWA - Transcontinental and Western Air.

DC-1:an kunde ta 12 passagerare och var försedd med nymodigheter som autopilot, ett litet galley, ljud­isole­ring, toalett och värme.

Endast ett flygplan byggdes (c/n 1137) och efter roll-out den 22 juni 1933 gjordes den första flygningen den 1 juli 1933. Registreringen var X223Y och piloter var Carl Cover och Fred Herman.

Flygplanet levererades till TWA i september 1933.

Det köptes sedan i september 1936 av Howard Hughes som hade planerat att under år 1938 använda planet för en jorden runt-flygning.

1938 såldes flygplanet, registrerat G-AFIF, till Lord Forbes i England och det slutade sina dagar hos SAETA (som sedan blev Iberia), registrerat EC-AAE och med namnet Manuel Negron, med en buk­landning på grund av haveri på vänster motor vid starten från Malaga den 4 oktober 1940.

  DC-1 X223Y

DC-1:an var försedd med två niocylindriga Wright Cyclone R-1820-motorer som var och en utvecklade 710 hästkrafter.

Under en kortare period flögs planet, som DC-1A, med Pratt & Whitney R-1690 Hornet-motorer som var och en utvecklade 700 hästkrafter.

Planet var försett med ställbara tre-bladiga Hamilton Standard-propellrar.

För att bevisa motorernas goda prestanda och för att tillgodose Charles Lindberghs krav flögs planet på endast en motor omedelbart efter lättningen från Winslow i Arizona till Albu­quer­que i New Mexico. Storcirkelavståndet mellan flygplatserna är ca 374 km.

DC-1
Douglas DC-1 NC223Y på Grand Central Air Terminal i Glendale 1934. Foto från San Diego Air & Space Museum på flickr.com

DC-2

DC-2 är en något förlängd vidareutveckling av DC-1 och kunde ta 14 passagerare. Även DC-2:an utveck­lades på uppdrag av TWA.

DC-2:an (c/n 1237) flög för första gången den 11 maj 1934 och den första kommersiella flygningen skedde i juli 1934.

KLM var det första bolag utanför USA att använda sig av DC-2. Dessa tillverkades i USA och flögs till New York/Idlewild. Vingarna monterades av och flyg­planen skeppades med båt till Rotterdam för att där åter sättas samman hos Fokker inför den slutliga leveransen.

DC-2 profil

DC-2 i profil. Illustration: Cliff Minney, Air-Britain

  KLM DC-2 PH-AJU

DC-2:an var försedd med två niocylindriga Wright Cyclone R-1820-motorer som var och en utvecklade 875 hästkrafter.

Ett antal militära versioner tillverkades varav några hade fena och roder från DC-3:an. Även en version med förstärkt golv tillverkades.

Totalt tillverkades 198 DC-2:or varav fem levererades i omonterat skick.

KLM DC-2 PH-AJU över Rotterdam 1934   KLM deltog i oktober 1934 i det berömda London - Melbourne Air Race med PH-AJU Uiver (c/n 1317) som endast besegrades av den för tävlingen special­byggda de Havilland DH.88 Comet G-ACSS Grosvenor House, en mycket stark bedrift med tanke på att man hade passagerare och post ombord. Vid ett tillfälle vände man även om för att hämta upp en akter­seglad passa­gerare.
KLM DC-2 PH-AJU i Darwin 1934
PH-AJU vid mellanlandning i Darwin i oktober 1934. Foto: Mayse Young Collection på Wikimedia.org
DC-2 NC39165 (c/n 1404), målad som PH-AJU, i Hamburg den 14 september 2007. Foto: Jan Gladh, dc-3.se.
På bilden här ovan visas DC-2 NC39165 (c/n 1404), målad som PH-AJU, i Hamburg den 14 september 2007.
Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Bromma 1936
Vid festligheterna på Bromma i maj 1936 deltog bland annat KLM:s DC-2 PH-AKS Sperwer

DC-3

American Airlines ville ha ett större flygplan för sina långa flygningar över den amerikanska kontinenten och Douglas konstruerade då den så kallade DST (Douglas Sleeper Transport) som var försedd med bekväma sängar för 14 passagerare, modellen kallades Skysleeper. Även en version med 21 passagerarsäten samt en lyxversion med plats för 14 passagerare kallad Skylounge togs fram.

DC-3/DST X14988 (c/n 1494) flög för första gången den 17 december 1935 från Clover field i Santa Monica, Kalifornien. Pilot var även denna gång Carl Cover, nu med Frank Collbohm som andrepilot.

Det första exemplaret levererades till American Airlines den 7 juni 1936 och sattes i trafik den 25 juni 1936 mellan Chicago och New York.

American Airlines Skysleeper

American Airlines Skysleeper Flagship San Francisco
Foto från flagshipdetroit.org

KLM var den första kunden i Europa och beställde DC-3:an redan 1936. Även ABA (AB Aerotransport), Air France, LOT, Sabena och Swissair var tidiga användare.

ABA DC-3A SE-BAB Höken. Vykort från AB Aerotransport - Swedish Air Lines.

DC-3A SE-BAB Höken levererades till ABA i augusti 1937

Tranan

SE-BAT Tranan från ABA-SILA:s skrift Fågelvägen

Det andra världskriget innebar ett stort transport­behov och över tio tusen exemplar byggdes av de militära versionerna, bland annat C-47 Skytrain som var försedd med ett förstärkt golv och en stor fraktdörr och C-53 Skytrooper som var avsedd för trupptransport och bogsering av glid­flyg­plan. Första flygningen med C-47 gjordes den 23 december 1941.

Majoriteten av de militära flygplanen till­verkades vid helt nya anläggningar i Long Beach och Oklahoma City.

C-47 Skytrain

Det sista flygplanet rullade ut i maj 1946 och då hade totalt 10.655 flygplan tillverkats. Av dem hade 961 tillverkats i Santa Monica, 4.285 i Long Beach och 5.409 i Oklahoma City.

I Sovjetunionen tillverkades flygplan med beteck­ningen Lisunov Li-2 i nästan fem tusen exemplar.

I Japan tillverkades nästan fem hundra flygplan av Nakajima och Showa, de betecknades L2D.

  DC-3A NC30000

De första flygplanen var försedda med två Wright Cyclone R-1820-motorer som var och en utvecklade 920 hästkrafter, men de allra flesta var försedda med två fjorton­cylindriga Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp-motorer som var och en utvecklade 1.200 hästkrafter, se bilden här nedan.

Foto från commons.wikimedia.org

Foto från commons.wikimedia.org


Många svenska flygbolag har använt DC-3 och över­lägset flest har SAS använt, nämligen 47 st åren 1946 - 1957.

SAS DC-3C LN-IAF med specialstämpel från Bromma 1986. Vykort från SAS.

LN-IAF Fridtjof Viking på Fornebu på ett vykort från SAS
Foto: Arne Fager

Det gamla SAS-vykortet här ovan, med special­stämpel från Bromma 1986, visar DNL/SAS DC-3C LN-IAF.

Flygplanet registrerades SE-CFP 1957 och det användes då av Linjeflyg för att 1960 säljas till Flygvapnet.

Linjeflyg SE-CFP på vykort från Flygande Veteraner.

Linjeflyg SE-CFP på ett vykort från Flygande Veteraner

Flygplanet ägs sedan 1983 av stiftelsen Flygande Veteraner och det opereras av föreningen Flygande Veteraner.

Läs om Flygande Veteraner och Daisy här.

Det svenska flygvapnet använde totalt åtta DC-3:or, betecknade Tp 79, under åren 1949 - 1984.

Tp 79. Illustration: Björn Karlström.

Tp 79. Illustration: Björn Karlström

Linjeflyg använde 15 DC-3:or, varav en var inhyrd från Finnair, under åren 1957 - 1965.

Fyra DC-3:or från Linjeflyg, okänd fotograf

Fyra DC-3:or från Linjeflyg, okänd fotograf

 
Allmänna tekniska data DST/DC-3/C-47/C-53
 
Längd:
Spännvidd:
Höjd:
Vingyta:
Tomvikt:
Max startvikt:
Bränslekapacitet:  
Marschfart:
19,5 - 19,75 m
29 - 29,2 m
5,2 m
91,7 kvm
ca 8.250 kg
ca 10.900 - 13.600 kg
ca 2.200 kg (ca 3.100 liter)
ca 250 km/h
Dakota IV i profil. Illustration: Cliff Minney
Checklista från Linjeflyg för DC-3 (pdf) Öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik Dakota IV i profil. Illustration: Cliff Minney, Air-Britain

 

ABA SE-BAC Falken
ABA SE-BAC Falken på vykort från AB Aerotransport
ABA SE-BAT Tranan och SE-BAW Svanen på Bulltofta
ABA SE-BAT Tranan och SE-BAW Svanen på Bulltofta
ABA SE-BAU Uven
ABA SE-BAU Uven på Bromma
ABA SE-BBI Gjusen
ABA SE-BBI Gjusen på flygfältet i Visby
ABA SE-BBR Ankan
ABA SE-BBR Ankan. Foto från SAS 50 år 1946-1996
KLM DC-3 på Bromma
KLM DC-3 på Bromma
SAS SE-BBH Helge Viking
SAS SE-BBH Helge Viking på Bromma
SAS Sven och Orvar Viking på Bulltofta
SAS SE-BBO Orvar Viking och OY-DDA Sven Viking på Bulltofta
Förstadagsbrev i samband med SAS 40-årsjubileum 1986 på Bromma flygplats
Förstadagsbrev i samband med SAS 40-årsjubileum 1986 på Bromma flygplats
Finlandia 88
Klassiska flygplan på frimärken utgivna inför Finlandia 88-utställningen
 
2019-07-17 Copyright © 2008 - 2019 dc-3.se Kontakt
Valid HTML 4.01 Transitional    Valid CSS