Flygande Veteraner och Daisy |
Flygande | FV-museum | Övriga | DC-3-data | Flygdagar | Länkar | Media |
|
Daisy landar på bana 30 på Bromma den 4 augusti 2013, något som sedan 2014 är förbjudet på grund av alltför trivsamt muller. |
Foto © Michael Wåhlin. |
Flygande Veteraner Stiftelsen Flygande Veteraner bildades 1983 och det är stiftelsen som formellt äger flygplanet. Klicka här för att se stiftelsens stadgar (pdf) . Föreningen Flygande Veteraner bildades också 1983 för att hålla flygplanet i drift, tekniskt och ekonomiskt.
Föreningen har sedan 1992 haft en välsorterad
butik på Bromma flygplats,
men tyvärr sade det statligt ägda bolaget
Swedavia
upp avtalet för den till
månadsskiftet oktober-november 2013 och butiken stängdes den 18 oktober. Efter att butiken stängdes har ett mindre sortiment funnits till försäljning i föreningens så kallade "servicecenter" (det före detta kansliet) intill avgångshallen på Bromma flygplats. Föreningen har även en webshop.
Medlemsavgift: 375 kronor/år, familjemedlem på samma adress: 175 kronor/år. Som medlem kan du följa med på medlemsflygningar till ett kalkylerat självkostnadspris.
Flygningarna har från och med 2014 utgått från Västerås flygplats, eftersom Swedavia beslutade att Flygande Veteraner inte längre fick ha Daisy baserad på Bromma Stockholm Airport . Daisy får inte ens landa på Bromma för att ta upp och lämna passagerare. Kulturen har tyvärr inte längre någon plats på Bromma. Även i Västerås var framtiden osäker. Staden ville lägga ner flygplatsbolaget men efter att en folkomröstning den 21 mars 2021 gav en klar majoritet mot detta ändrade sig de styrande i staden. Valdeltagandet var lågt, endast 37,7 procent. Nu har även beslutats att staden och regionen ska dela på flygplatsbolagets mångmiljonunderskott. Den 2 oktober 2020 publicerade Riksantikvarieämbetet en artikel med titeln Det rörliga kulturarvet:
Del 3. Flygande Veteraner och Västerås Flygmuseum. Vid Svensk Flyghistorisk Förenings (SFF) årsmöte i Västerås den 23 april 2016 tilldelades Flygande Veteraner SFF:s Förtjänstplakett.
Klicka här för att läsa ett öppet brev till
SE-CFP Daisy
Flygplanet levererades den 5 oktober 1943 till US Army Air Forces som 43-30732 och användes på krigsskådeplatserna i Afrika och Europa. Flygplanet deltog bland annat i Mission Boston tisdagen den 6 juni 1944 (Dagen D) med luftlandsättning av trupp nattetid norr om Amfreville i Normandie.
Den 17 september 1944 inleddes Operation Market Garden och flygplanet deltog vid luftlandsättningen av trupper nära Arnhem.
Flygplanet återbördades till USA i september 1945 och det såldes till Canadair Ltd som 1946 modifierade det till typen DC-3C. Det levererades därefter till DNL (Det Norske Luftfartselskap) med registreringen LN-IAF och namnet Nordfugl.
Flygplanet överfördes 1948 till SAS och fick då namnet Fridtjof Viking. Åren 1957 till 1960 användes flygplanet av Linjeflyg, då med registreringen SE-CFP. Observera att i det svenska luftfartygsregistret anges ett avvikande tillverkningsnummer, nämligen 25328.
1960 såldes flygplanet till det svenska Flygvapnet som Tp 79, serienummer 79006 (76 och senare 796). Passagerardörren ersattes med den stora fraktdörren och i stället för de två ursprungliga Pratt & Whitney-motorerna monterades svensktillverkade kopior av typen STWC-3, se bilden här nedanför tagen på Arboga Robotmuseum.
Flygplanet utnyttjades 1975 för att flyga ut sammanlagt 325 ton
förnödenheter till nödlidande i Etiopien på uppdrag av bland annat
Lutherhjälpen och Rädda barnen.
1982 såldes flygplanet till Ingemar Wärme och Jimmie Berglund för 80 000 kronor och den 2 december flögs det från Malmen till Bromma. 1983 sålde de flygplanet vidare till den nybildade Stiftelsen Flygande Veteraner och det återfick den gamla registreringen SE-CFP. Efter godkännande av Luftfartsinspektionen den 20 juni 1984 gjordes den första medlemsflygningen samma dag till Ljungbyhed för att i Röstånga hedra minnet av de som omkommit exakt 40 år tidigare när en amerikansk B-24 Liberator havererade. Den 23 september 1984 besöktes invigningen av Skavsta flygplats utanför Nyköping (före detta F 11).
Den 4 oktober 1985 döptes flygplanet till Daisy vid en högtidlig ceremoni på Bromma.
Inför SAS 40-årsjubileum 1986 målades flygplanet om i de ursprungliga SAS-färgerna och med namnet Fridtjof Viking. SAS firade sina första 40 år tillsammans med Bromma flygplats som fyllde 50 år med två enastående flygdagar på Bromma den 23 och 24 augusti 1986. Cirka 50 000 personer besökte flygplatsen och vi fick bland annat se fem DC-3:or i luften tillsammans med en Boeing B-17 Flying Fortress och en norsk Convair Metropolitan. En verklig fröjd för både öga och öra.
1987 besökte Daisy bland annat en flygdag i Eksjö. På bilden här nedan har motorerna startats inför hemresan till Bromma.
1990 ersattes de svensktillverkade motorerna av typ STWC-3 med Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp-motorer. Dessa hade genom skickliga förhandlare på SAS erhållits från Pratt & Whitney för en symbolisk summa i samband med att SAS köpte nya flygplan av typen 767-300ER från Boeing. Flygplanet är inrett med säten av den typ som användes under Linjeflyg-tiden. Sätena kan med enkla handgrepp fällas upp mot kabinväggen för transport av tidningar och/eller annan frakt.
I maj 1990 deltog flygplanet vid inspelningen av TV-serien Tre Kärlekar, då med registreringen SE-BAA i ABA:s gamla färger och med namnet Örnen. Även den finska DC-3:an OH-LCH deltog, målad på vänster sida som SE-BAB.
Sedan 1997 begränsas startvikt, antal personer i besättningen (max 4)
och antal passagerare (max 19) i förhållande till vad som tidigare gällde
i Sverige för flygplantypen.
Den 8 oktober 1998 invigdes Oslos "nya" flygplats vid Gardermoen och Daisy var naturligvis där. Efteråt fick vi en vacker flygning med LN-WND i formation med Daisy via den nedlagda Fornebu flygplats till Sandefjord/Torp för invigning av Dakota Bar och besök på valfångstmuseet. Från Harvard LN-WNH tog Martin Nilsen nedanstående vackra bild som prydde omslaget till Flygande Veteraners medlemstidning i mars 1999.
Ledningen för det statligt ägda bolaget Swedavia på Bromma beslutade 2011 att säga upp arrendeavtalen med de flesta hyresgästerna på Bromma. Läs meddelandet från Swedavia här (pdf) . Detta drabbade även Flygande Veteraner som tvingades flytta sina bodar och Daisy till en tillfällig plats vid Linta. På bilden nedan är några av föreningens skickliga tekniker i full verksamhet vid Linta sommaren 2012. Vistelsen vid Linta blev tyvärr mycket kortvarig och ännu en gång tvingades man flytta, denna gång till H4 på den norra sidan av flygplatsen. Sedan Daisy köptes från Flygvapnet har hon sommartid alltid varit baserad på Bromma flygplats.
Den 9 oktober 2013 lämnade Daisy Bromma för att vinterförvaras i Västerås. Läs ett meddelande från Flygande Veteraners styrelse den 11 oktober 2013 här. Daisy får inte ens mellanlanda på Bromma för att ta upp och lämna passagerare. Orsaken anges vara att det saknas ett bullercertifikat, men det saknas även för andra flygplantyper som tillåts trafikera Bromma, bland annat flygvapnets SK 60 och senast Bombardier CS100 som har beställts av Malmö Aviation. Var finns konsekvensen ? Läs ett meddelande från Flygande Veteraners styrelse den 2 oktober 2013 här. Flygningarna år 2014 utgick från Västerås och den första medlemsflygningen gick till Dagö den 4 juli, vilket var två månader senare än normalt.
Flygprogrammet för 2014 blev också kraftigt reducerat jämfört med tidigare år och totalt flögs endast 24 timmar och 40 minuter, inklusive skolflygning. Flytten till Västerås gjorde att föreningens ekonomiska resultat blev avsevärt sämre än tidigare år. Flygande Veteraner inledde 2014 ett samarbete med Braathens Training
(numera BRA Training) vilket innebär att Daisy kommer att användas
för att ge piloter så kallad Type Rating för DC-3.
Vid Veterandagen på Skå-Edeby den 17 juni 2017 kunde man se kraftig rök från vänster motor och det visade sig vara så allvarligt att Daisy den 7 juli blev stående på Lelystads flygplats i Holland med obrukbar motor. Daisy var då på väg till Flying Legends på Duxford i England.
Tack vare idogt arbetande tekniker kunde Daisy efter motorbyte flygas tillbaka till Västerås den 21 juli. Bra jobbat !
Under vinteruppehållet 2017-2018 utförde teknikerna en modernisering av flyginstrumenten, bland annat infördes digitala instrument i stället för de mera tidstrogna analoga instrumenten. Detta medförde tyvärr problem med Transportstyrelsen och innebar att några medlemsflygningar fick ställas in. Den första medlemsflygningen genomfördes den 12 juni i stället för den 20 maj som man hade planerat. Den 19 juni 2018 meddelades på Flygande Veteraners Facebook-sida att Daisy kommer att flytta in hos Västerås Flygmuseum, ett arrangemang som tidigare har förkastats av föreningens tekniker och mekaniker eftersom lokalen vintertid är alltför kall för det underhållsarbete som måste utföras. I föreningens medlemstidning nr 141 Mars 2019 finns en artikel om det "Tekniska arbetet med Daisy" och där står följande beträffande arbetsvillkoren i Västerås: "I museet var det bara 11 grader!". Knappast en lämplig temperatur för kvalificerat tekniskt underhållsarbete.
I nummer 1 2019 av tidskriften
TIFF
,
som ges ut av Försvarets materielverk, finns en intressant artikel om Daisy och undersökningen som har gjorts av
den axel till startmotorn som bröts innan den sedermera inställda starten från Groningen
den 13 juli 2018.
Ett mycket omfattande flygprogram hade planerats för 2019 med flygningar från och med den 4 maj till och med den 5 oktober. Bland annat skulle England, Frankrike, Lettland, Polen och Tyskland besökas. Arbetet med Daisy i Linköping drog emellertid ut på tiden, men på kvällen den 29 maj kunde hon flygas hem till sin bas i Västerås.
Coronapandemin samt diverse andra problem gjorde att inga medlemsflygningar kunde genomföras under 2020 och 2021. Lördagen den 30 juli 2022 kunde äntligen en efterlängtad medlemsflygning genomföras. Den gick till Söderhamn där en mindre flygdag arrangerades. Året avslutades med en lokal flygning och ett "Roll In" söndagen den 25 september. I september 2022 blev Daisy klassad som ett "Luftfartyg av kulturhistoriskt värde" av Transportstyrelsen. Den finska DC-3:an OH-LCH var på besök i Västerås den 16 och 17 september 2023 och på Airveterans facebook-sida finns bland annat nedanstående fina foto av Daisy.
Den 5 oktober 2023 fyllde Daisy 80 år och TeamM publicerade då de fem filmerna från DVD:n "DC-3 Daisy" från 2008 på Youtube. Observera att TeamM av någon anledning har delat upp den första filmen (Daisy & de flygande veteranerna) från DVD:n i två delar.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Källor: Föreningens arkiv, medlemstidning och årsredovisningar, Daisy Love Story, Svenskt civilregister 3, Svensk Flyghistorisk Förening, The Dakota av Arthur Pearcy Jnr, The Douglas DC-3 and its predecessors av J M G Gradidge, The First Seventy Years av Jennifer Gradidge, Flygets årsbok, Statens haverikommission, med flera. |
2025-01-21 | Copyright © 2008 - 2025 dc-3.se | Kontakt |