Flygande Veteraner och Daisy

Flygande FV-museum Övriga DC-3-data Flygdagar Länkar Media

Daisy landar på Bromma den 4 augusti 2013. Foto: Michael Wåhlin

Daisy landar på bana 30 på Bromma den 4 augusti 2013, något som numera är förbjudet på grund av alltför trivsamt muller
Foto: Michael Wåhlin
 
Flygande Veteraner
 
Stiftelsen Flygande Veteraner bildades 1983 och det är stiftelsen som formellt äger flygplanet.

Klicka här för att se stiftelsens stadgar (pdf) Öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik

Föreningen Flygande Veteraner bildades också 1983 för att hålla flygplanet i drift, tekniskt och ekonomiskt.

Här finner du en vädjan om stöd och hjälp som var införd i tidskriften Mach nummer 14, 1983 (pdf) Öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik

Föreningen har sedan 1992 haft en väl­sorterad butik på Bromma flyg­plats, men tyvärr sade det statligt ägda bolaget Swedavia Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik upp avtalet för den till månads­skiftet oktober/november 2013 och butiken stängdes den 18 oktober.
Läs information om stängningen här.

Ett mindre sortiment Flygande Veteraner-artiklar och DVD:er finns till försäljning i föreningens så kallade "service­center" (det före detta kansliet) på Bromma vardagar mellan klockan 11 och 14.

Föreningen tillhör ArbetSam Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik (Arbetslivs­museernas Samarbetsråd) under namnet DC-3:an Daisy och Hässlö Flygförening Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik.

Nedanstående tabell visar antal medlemmar vid slutet av respektive år:

År Antal medlemmar Förändring
2011 2 507  
2012 2 335 -172
2013 2 240 -95
2014 1 652 -588
2015 2 391 +739
2016 2 070 -321
2017 2 214 +144
2018 2 065 -149
 
  Medlemsavgift: 350 kronor/år, familjemedlem på samma adress: 175 kronor/år.

Som medlem kan du följa med på medlems­flygningar till ett kalkylerat själv­kostnads­pris.

Flygningarna har från och med 2014 utgått från Västerås flygplats, eftersom Swedavia beslutade att Flygande Veteraner inte längre fick ha Daisy baserad på Bromma Stockholm Airport Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik.

Daisy får inte ens landa på Bromma för att ta upp och lämna passagerare. Kulturen har tyvärr fått ge vika för kommersia­lismen.
Läs mer om detta här !

Föreningen har en medlemstidning som utkommer med fyra nummer per år.

Daisy Love Story Vid utsändningen av medlems­tidningen i juni 2014 bifogades en utsökt bok, Daisy Love Story, författad av den välkände flyg­skribenten Michael Sanz.
Läs en recension av boken här (pdf) Öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik

Vid Svensk Flyghistorisk Förenings (SFF) årsmöte i Västerås den 23 april 2016 tilldelades Flygande Veteraner SFF:s Förtjänstplakett.



Webbplats: www.flygandeveteraner.se Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik
Facebook: www.facebook.com/flygandeveteraner Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik
E-post: info@flygandeveteraner.se
Telefon: 08 - 29 50 33 vardagar klockan 11 - 14

Klicka här för att läsa ett öppet brev till föreningens styrelse och medlemstidning


SE-CFP Daisy
 
Typ:
Tillverkad:
Tillverkningsnummer:
C-47A-60-DL Skytrain, ombyggd 1946 till DC-3C
1943 i Long Beach
13883
 
Flygplanet levererades den 5 oktober 1943 till US Army Air Forces som 43-30732 och användes på krigs­skåde­platserna i Afrika och Europa.

Flygplanet deltog bland annat i Mission Boston tisdagen den 6 juni 1944 (Dagen D) med luftland­sättning av trupp nattetid norr om Amfreville i Normandie.

507th PIR Flygplanet hade startat från RAF-flyg­basen Barkston Heath och ombord fanns soldater från det amerikanska 507:e fallskärms­infanteri­regementet (507th PIR).

C-47-interiör den 6 juni 1944. Foto: USAAF arkiv.

C-47-interiör den 6 juni 1944, foto: USAAF arkiv

Den 17 september 1944 inleddes Operation Market Garden och flygplanet deltog vid luftlandsättningen av trupper nära Arnhem, se nedanstående bild.

Luftlandsättning den 17 september 1944. Foto: Wikimedia Commons.

Luftlandsättning den 17 september 1944
Foto: Wikimedia Commons

Flygplanet återbördades till USA i september 1945 och det såldes till Canadair Ltd som 1946 modifierade det till typen DC-3C. Det levererades därefter till DNL (Det Norske Luftfart­selskap) med registreringen LN-IAF och namnet Nordfugl.

DNL DC-3C LN-IAF Nordfugl 1946. Foto via Zoggavia

DNL DC-3C LN-IAF Nordfugl 1946, foto via Zoggavia Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik

Flygplanet överfördes 1948 till SAS och fick då namnet Fridtjof Viking.

Åren 1957 till 1960 användes flygplanet av Linje­flyg, då med registreringen SE-CFP.

Observera att i det svenska luftfartygsregistret anges ett avvikande tillverknings­nummer, nämligen 25328.

Linjeflyg DC-3 SE-CFP. Foto från flygkapten Gert Jönelids arkiv.

Linjeflyg DC-3 SE-CFP, foto från flygkapten Gert Jönelids arkiv

1960 såldes flygplanet till det svenska Flygvapnet som Tp 79, serienummer 79006 (76 och senare 796). Passagerardörren ersattes med den stora frakt­dörren och i stället för de ursprung­liga Pratt & Whitney-motorerna monterades svensk­till­verkade kopior av typen STWC-3, se bilden här nedanför.

STWC-3

STWC-3-motor på Arboga Robotmuseum den 12 oktober 2016
Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Flygvapnets 79006. Foto 1976 Freddy Stenbom. Fotografiet donerat till Svensk Flyghistorisk Förening.

Foto från Svensk Flyghistorisk Förenings arkiv

Flygplanet utnyttjades 1975 för att flyga ut samman­lagt 325 ton förnödenheter till nödlidande i Etiopien på uppdrag av bland annat Lutherhjälpen och Rädda barnen.
Läs om uppdraget i Etiopien här (pdf) Öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik

1982 såldes flygplanet till Ingemar Wärme och Jimmie Berglund för 70 000 kronor och den 2 december flögs det från Malmen till Bromma.

1983 sålde de flygplanet vidare till den nybildade Stiftelsen Flygande Veteraner och det återfick den gamla registreringen SE-CFP.

Efter godkännande av Luftfartsinspektionen den 20 juni 1984 gjordes den första medlemsflygningen samma dag till Ljungbyhed för att i Röstånga hedra minnet av de som omkommit exakt 40 år tidigare när en ameri­kansk B-24 Liberator havererade.

Den 4 oktober 1985 döptes flygplanet till Daisy vid en högtidlig ceremoni på Bromma.

Daisy på F 5 Ljungbyhed sommaren 1986. Fotografiet från Flygande Veteraners arkiv.

Bilden ovan visar Daisy på F 5 Ljungbyhed sommaren 1986
Foto från Flygande Veteraners arkiv

Inför SAS 40-årsjubileum 1986 målades flygplanet om i de ursprungliga SAS-färgerna och med namnet Fridtjof Viking.

SAS firade sina första 40 år tillsammans med Bromma flygplats som fyllde 50 år med två enastående flyg­dagar på Bromma den 23 och 24 augusti 1986. Cirka 50 000 personer besökte flygplatsen och vi fick bland annat se fem DC-3:or i luften tillsammans med en Boeing B-17 Flying Fortress och en norsk Convair Metropolitan. En verklig fröjd för både öga och öra.

Jubileumsbrev från SAS Philatelic Club 1986.

Jubileumsbrev från SAS Philatelic Club 1986

1990 ersattes de svensktillverkade motorerna av typ STWC-3 med Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp-motorer. Dessa hade genom skickliga för­handlare på SAS erhållits från Pratt & Whitney för en symbolisk summa i samband med att SAS köpte nya flygplan av typen 767-300ER från Boeing.

Flygplanet är inrett med säten av den typ som användes under Linjeflyg-tiden. Sätena kan med enkla handgrepp fällas upp mot väggen för transport av tidningar och/eller annan frakt.

DC-3 med passagerare och tidningar

Foto från artikeln Det svenska inrikesflyget av Sven Östling
Okänd fotograf

Här nedan visas kabinen i Daisy under flygning.

Kabinen i Daisy. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Servering pågår, foto: Jan Gladh - dc-3.se

I maj 1990 deltog flygplanet vid inspelningen av TV-serien Tre Kärlekar, då med registreringen SE-BAA i ABA:s gamla färger och med namnet Örnen.
Även den finska DC-3:an OH-LCH deltog, målad på vänster sida som SE-BAB.

Sedan 1997 begränsas startvikt och antal personer i besättning (max 4) och antal passagerare (max 19) i förhållande till vad som tidigare gällde i Sverige för flygplantypen.
Se det aktuella luftvärdighetsdirektivet här
 (pdf) Öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik

Vid EAA:s Fly-In den 3 juni 2006 tilldelades Daisy SFF:s vandringspris, det så kallade Barkarbypriset.
Se en artikel i Svensk Flyghistorisk Tidskrift (pdf) Öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik

Daisy i SAS-hangaren på Arlanda den 30 mars 2008 Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Daisy i SAS-hangaren på Arlanda den 30 mars 2008
Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Rollout i Västerås. Foto: Bengt Celsing

Daisy och Congo Queen i Västerås den 30 maj 2009
Foto: Bengt Celsing

Daisy under en flygning från Kärdla till Bromma den 1 augusti 2010. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

I trygga händer. Göran Swenson och Ored Göran styrde oss
från Kärdla mot Bromma den 1 augusti 2010.
Foto: Jan Gladh - dc-3.se

  

 

Daisy i Mariehamn den 28 juli 2011. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Daisy i Mariehamn den 28 juli 2011
Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Ledningen för det statligt ägda bolaget Swedavia Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik på Bromma beslutade 2011 att säga upp arrende­avtalen med de flesta hyresgästerna på Bromma.

Läs meddelandet från Swedavia här (pdf) Öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik

Detta drabbade även Flygande Veteraner som tvingades flytta sina bodar och Daisy till en tillfällig plats vid Linta.

På bilden nedan är några av föreningens skickliga tekniker i full verksamhet vid Linta sommaren 2012.

Daisy vid  Linta sommaren 2012

Vistelsen vid Linta blev tyvärr mycket kortvarig och ännu en gång tvingades man flytta, denna gång till H4 på den norra sidan av flygplatsen.

Sedan Daisy köptes från Flygvapnet har hon sommar­tid alltid varit baserad på Bromma flygplats.

Ledningen för Swedavia på Bromma har emellertid fattat ett helt obegripligt beslut att allt allmän- och veteran­flyg skall bort från flygplatsen i The Capital of Scandinavia Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik och den 9 oktober 2013 lämnade därför Daisy Bromma för att vinter­förvaras i Västerås.

Läs ett meddelande från Flygande Veteraners styrelse här (2013-10-02)

Flygningarna år 2014 utgick från Västerås och den första medlemsflygningen gick till Dagö den 4 juli, vilket var två månader senare än normalt.

Daisy startar mot Dagö den 4 juli 2014. Klicka för att starta filmen

Daisy startar mot Dagö den 4 juli 2014
Foto: Bertil Elgestad - klicka på bilden för att starta filmen
Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik

Flygprogrammet för 2014 blev också kraftigt reducerat jämfört med tidigare år och totalt flögs endast 24 timmar och 40 minuter, inklusive skol­flygning.

Flytten till Västerås gjorde att föreningens eko­nomiska resultat blev avsevärt sämre än tidigare år.

Flygande Veteraner inledde 2014 ett samarbete med Braathens Training (numera BRA Training) vilket innebär att Daisy kommer att an­vändas för att ge piloter så kallad Type Rating för DC-3.
Läs mera om detta här Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik

Flygningarna har från och med år 2014 utgått från Västerås och Daisy får inte ens mellanlanda på Bromma för att ta upp och lämna passagerare. Orsaken anges vara att det saknas ett buller­certifikat, men det saknas även för andra flygplan­typer som tillåts trafikera Bromma, bland annat flygvapnets SK 60 och senast Bombardier CS100 som har beställts av Malmö Aviation. Var finns konsekvensen ?

Daisy startar på Skå-Edeby den 17 juni 2017. Foto: Jan Gladh - dc-3.se.

Daisy startar på Skå-Edeby den 17 juni 2017
Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Vid Veterandagen på Skå-Edeby den 17 juni 2017 kunde man se kraftig rök från vänster motor och det visade sig vara så allvarligt att Daisy den 7 juli blev stående på Lelystads flygplats i Holland med obruk­bar motor. Daisy var då på väg till Flying Legends på Duxford i England.

Daisy i Lelystad 2017 - Foto och film: Michael Prophet

Klicka på bilden för att se och höra Daisys motorstart i Lelystad Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik
Foto och film: Michael Prophet

Tack vare idogt arbetande tekniker kunde Daisy efter motorbyte flygas tillbaka till Västerås den 21 juli. Bra jobbat !

Daisy i Örebro

Daisy deltog vid flygdagen i Örebro den 2 september 2017
 Klicka på bilden ovan för att se Jesper Rådegårds fina film
Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik

Under vinteruppehållet 2017-2018 utförde teknikerna en modernisering av flyginstrumenten, bland annat infördes digitala instrument i stället för de mera tids­trogna analoga instrumenten. Detta medförde tyvärr problem med Transportstyrelsen och innebar att några medlems­flygningar fick ställas in. Den första medlems­flygningen genom­fördes den 12 juni i stället för den 20 maj som man hade planerat.

Den 19 juni 2018 meddelades på Flygande Vete­raners Facebook-sida att Daisy kommer att flytta in hos Västerås Flygmuseum, ett arrangemang som tidigare har förkastats av föreningens tekniker och mekaniker eftersom lokalen vintertid är alltför kall för det underhållsarbete som måste utföras.

I föreningens medlemstidning nr 141 Mars 2019 finns en artikel om det "Tekniska arbetet med Daisy" och där står följande beträffande arbets­villkoren i Västerås: "I museet var det bara 11 grader!". Knappast en lämplig temperatur för kvalificerat tekniskt underhållsarbete.

R-1830

Pratt & Whitney R-1830

Fredagen den 13 juli (!) 2018 drabbades Daisy av ännu ett motor­haveri, denna gång innan start efter tankning i Groningen i Holland. Även denna gång var man på väg till Duxford och Flying Legends. En "ny" motor beställdes från USA och motorbytet utfördes med hjälp av personal från Dutch Dakota Association.
 
När motorbytet i Groningen var klart och Daisy var på hemväg till Västerås den 14 augusti inträffade en brand i den nyinstallerade motorn efter en mellan­landning i Linköping. Daisy måste åter­vända till Linköping där en enmotorlandning fick genom­föras varefter branden kunde släckas av flyg­platsens räddningstjänst.

Det allvarliga tillbudet har utretts av Statens haveri­kommission och den 17 maj 2019 publicerades kommissionens slutrapport, läs den här (pdf) Öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik

Daisy 75 år - Michael Sanz

Logodesign
Michael Sanz

Motorbranden innebar bland annat att den planerade 75-årsfesten på Skå-Edeby den 25 augusti måste ställas in liksom säsongens alla resterande flygningar.


I nummer 1 2019 av tidskriften TIFF Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik, som ges ut av Försvarets materielverk, finns en intressant artikel om Daisy och undersökningen som har gjorts av den axel till startmotorn som bröts innan den sedermera inställda starten från Groningen den 13 juli 2018.
Läs artikeln här (pdf) Öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik

Ett mycket omfattande flygprogram har planerats för 2019 med flygningar från och med den 4 maj till och med den 5 oktober. Bland annat besöks England, Frankrike, Lettland, Polen och Tyskland.

Arbetet med Daisy i Linköping drog ut på tiden, men på kvällen den 29 maj kunde hon flygas hem till sin bas i Västerås.

Källa: Flightradar24.com

Källa: Flightradar24


Flygtiden har sedan 1984 fördelat sig på följande sätt:

År Program-
resor
Övriga
flygningar *)
Totalt
1984 18
1985 30
1986 78
1987 101
1988 65
1989 104
1990 102
1991 101
1992 77
1993 96
1994 89
1995 87
1996 130
1997 57 12 69
1998 74 18 92
1999 102 19 121
2000 79 12 91
2001 62 16 78
2002 75 15 90
2003 77 16 93
2004 80 17 97
2005 80 20 100
2006 90 8 98
2007 91 14 105
2008 71 11 82
2009 53 12 65
2010 60 20 80
2011 66 6 72
2012 56 14 70
2013 55 12 67
2014 15 10 25
2015 43 40 83
2016 33 23 56
2017 63 19 83
2018 28

*) Avser skol- och certifikatsflygningar samt tekniska flygningar.
Samtliga tidsuppgifter är ungefärliga.

Efter den avslutade flygsäsongen 2018 hade Daisy en total flygtid av 34.100 timmar.


Daisy besöker Kaunas den 2 augusti 2012. Klicka för att starta filmen

Filmen här ovan visar Daisy vid ett besök i Kaunas
Klicka på bilden för att starta filmen 
Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik

 

Daisy besöker Mariehamn den 7 maj 2013. Klicka för att starta filmen

Följ med på en flygning med Daisy till Mariehamn
Klicka på bilden för att starta filmen 
Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik


Foto: Filip Modrzejewski
Elegant bild av Daisy fotograferad i Polen den 6 augusti 2017, foto: Filip Modrzejewski
Klicka på bilden för att se en film med anledning av SAS 70-årsjubileum. I huvudrollen ser vi naturligtvis Daisy. Foto: SAS
Klicka på bilden ovan för att se en film med anledning av SAS 70-årsjubileum. I huvudrollen ser vi naturligtvis Daisy, foto: SAS Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik
Fallskärmsklubben Dala hoppar från Daisy i Dala-Järna i augusti 2015 - www.frittfall.nu
Klicka på bilden här ovan för att se Fallskärmsklubben Dala's film från Flygfesten i Dala-Järna i augusti 2015 Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik
Daisy på F 7 Såtenäs den 4 juli 2015. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Bilden här ovan visar Daisy på F 7 Såtenäs den 4 juli 2015, foto: Jan Gladh - dc-3.se
Kalle Moraeus i Orsa den 28 juli 2014. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Bilden här ovan visar Kalle Moraeus iförd Flygande Veteraner-keps under Allsången på Udden i Orsa den 28 juli 2014
Daisy på Västerås flygplats den 9 oktober 2013 efter sista flygningen från Bromma. Foto: Karin Löwgren.
Daisy på Västerås flygplats den 9 oktober 2013 efter sista flygningen från Bromma, foto: Karin Löwgren
Daisy i Kuressaare den 10 september 2013. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Daisy i Kuressaare den 10 september 2013, foto: Jan Gladh - dc-3.se
Klicka på bilden för att se en kort film
Daisy på Skavsta flygplats 2011. Klicka på bilden för att se en kort film Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik
Daisy på Skavsta flygplats den 18 september 2010
Daisy på Skavsta flygplats den 18 september 2010, foto: Jan Gladh - dc-3.se
Klicka på bilden för att se en 360-graders panoramapresentation av Daisy. Foto: Jann Lipka.
Klicka på bilden ovan för att se en 360-graders panoramapresentation av Daisy på Bromma 2008, foto: Jann Lipka Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik

Daisy i Vidsel den 28 juni 2008, foto: Jan Gladh - dc-3.se

Daisy i Vidsel den 28 juni 2008, foto: Jan Gladh - dc-3.se
Daisy och SAS-chefen Jan Stenberg i fint sällskap 1996.
Daisy och SAS-chefen 1994-2001 Jan Stenberg i fint sällskap, foto från SAS 50 år
Daisy och en fyrgrupp från Team 60
Daisy och en fyrgrupp från Team 60, okänd fotograf
 

Klicka här för att se flera bilder av Daisy

Klicka här för att se flera filmer med Daisy

 
Källor: Föreningens arkiv, medlemstidning och årsredovisningar, Daisy Love Story, Svenskt civilregister 3, Svensk Flyghistorisk Förening, The Dakota av Arthur Pearcy Jnr, The Douglas DC-3 and its predecessors av J M G Gradidge, The First Seventy Years av Jennifer Gradidge, Flygets årsbok, Statens haverikommission, med flera.
 
2019-12-16 Copyright © 2008 - 2019 dc-3.se Kontakt
Valid HTML 4.01 Transitional    Valid CSS