Flygande Veteraner och Daisy

Flygande FV-museum Övriga DC-3-data Flygdagar Länkar Media

Daisy landar på bana 30 på Bromma den 4 augusti 2013, något som numera är förbjudet på grund av alltför trivsamt muller.
Foto © Michael Wåhlin.
Flygande Veteraner
Stiftelsen Flygande Veteraner bildades 1983 och det är stiftelsen som formellt äger flygplanet.

Klicka här för att se stiftelsens stadgar (pdf) .

Föreningen Flygande Veteraner bildades också 1983 för att hålla flygplanet i drift, tekniskt och ekonomiskt.

Här finner du en vädjan om stöd och hjälp som var införd i tidskriften Mach nummer 14, 1983.

Föreningen har sedan 1992 haft en väl­sorterad butik på Bromma flyg­plats, men tyvärr sade det statligt ägda bolaget Swedavia upp avtalet för den till månads­skiftet oktober/november 2013 och butiken stängdes den 18 oktober.
Läs information om stängningen här.

Ett mindre sortiment Flygande Veteraner-artiklar och DVD:er finns till försäljning i föreningens så kallade "service­center" (det före detta kansliet) på Bromma vardagar mellan klockan 11 och 14.

Föreningen tillhör ArbetSam (Arbetslivs­museernas Samarbetsråd) under namnet DC-3:an Daisy och Hässlö Flygförening .

Nedanstående tabell visar antal medlemmar, inklusive familjemedlemmar och ständiga medlemmar, vid slutet av respektive år:
År Antal medlemmar Förändring
2011 2 507  
2012 2 335 -172
2013 2 240  -95
2014 1 652 -588
2015 2 391 +739
2016 2 070 -321
2017 2 214 +144
2018 2 065 -149
2019 2 120  +55
2020 2 060  -60
 
  Medlemsavgift: 350 kronor/år, familjemedlem på samma adress: 175 kronor/år.

Som medlem kan du följa med på medlems­flygningar till ett kalkylerat själv­kostnads­pris.

Flygningarna har från och med 2014 utgått från Västerås flygplats, eftersom Swedavia beslutade att Flygande Veteraner inte längre fick ha Daisy baserad på Bromma Stockholm Airport .

Daisy får inte ens landa på Bromma för att ta upp och lämna passagerare. Kulturen har tyvärr fått ge vika för kommersia­lismen.
Läs mer om detta här.

Föreningen har en medlemstidning som utkommer med fyra nummer per år.

Vid utsändningen av medlems­tidningen i juni 2014 bifogades en utsökt bok, Daisy Love Story, författad av den välkände flyg­skribenten Michael Sanz.
Läs en recension av boken här (pdf) .

Vid Svensk Flyghistorisk Förenings (SFF) årsmöte i Västerås den 23 april 2016 tilldelades Flygande Veteraner SFF:s Förtjänstplakett.



Webbplats: www.flygandeveteraner.se
E-post: info@flygandeveteraner.se
Telefon: 08 - 29 50 33 vardagar klockan 11 - 14

Fortsättning »»»


Klicka här för att läsa ett öppet brev till föreningens styrelse och medlemstidning
SE-CFP Daisy
Typ:
Tillverkad:
Tillverkningsnummer:
C-47A-60-DL Skytrain, ombyggd 1946 till DC-3C
1943 i Long Beach
13883
 

 
Flygplanet levererades den 5 oktober 1943 till US Army Air Forces som 43-30732 och användes på krigs­skåde­platserna i Afrika och Europa.

Flygplanet deltog bland annat i Mission Boston tisdagen den 6 juni 1944 (Dagen D) med luftland­sättning av trupp nattetid norr om Amfreville i Normandie.

Flygplanet hade startat från RAF-flyg­basen Barkston Heath och ombord fanns soldater från det amerikanska 507:e fallskärms­infanteri­regementet (507th PIR).
C-47-interiör den 6 juni 1944. Foto: USAAF arkiv.

Den 17 september 1944 inleddes Operation Market Garden och flygplanet deltog vid luftland­sätt­ningen av trupper nära Arnhem, se nedanstående bild.

Luftlandsättning den 17 september 1944.
Foto: Wikimedia Commons.

Flygplanet återbördades till USA i september 1945 och det såldes till Canadair Ltd som 1946 modifierade det till typen DC-3C. Det levererades därefter till DNL (Det Norske Luftfart­selskap) med registreringen LN-IAF och namnet Nordfugl.


DNL DC-3C LN-IAF Nordfugl 1946. Foto via Zoggavia
.

Flygplanet överfördes 1948 till SAS och fick då namnet Fridtjof Viking.

Åren 1957 till 1960 användes flygplanet av Linje­flyg, då med registreringen SE-CFP.

Observera att i det svenska luftfartygsregistret anges ett avvikande tillverknings­nummer, nämligen 25328.

Linjeflyg DC-3 SE-CFP. Foto från flygkapten Gert Jönelids arkiv.

1960 såldes flygplanet till det svenska Flygvapnet som Tp 79, serienummer 79006 (76 och senare 796). Passagerardörren ersattes med den stora frakt­dörren och i stället för de ursprung­liga Pratt & Whitney-motorerna monterades svensk­till­verkade kopior av typen STWC-3, se bilden här nedanför.

STWC-3-motor på Arboga Robotmuseum den 12 oktober 2016.
Foto © Jan Gladh - dc-3.se

Foto från Svensk Flyghistorisk Förenings arkiv.

Flygplanet utnyttjades 1975 för att flyga ut samman­lagt 325 ton förnödenheter till nödlidande i Etiopien på uppdrag av bland annat Lutherhjälpen och Rädda barnen.
Läs om uppdraget i Etiopien här (pdf) .

1982 såldes flygplanet till Ingemar Wärme och Jimmie Berglund för 70 000 kronor och den 2 december flögs det från Malmen till Bromma.

1983 sålde de flygplanet vidare till den nybildade Stiftelsen Flygande Veteraner och det återfick den gamla registreringen SE-CFP.

Efter godkännande av Luftfartsinspektionen den 20 juni 1984 gjordes den första medlemsflygningen samma dag till Ljungbyhed för att i Röstånga hedra minnet av de som omkommit exakt 40 år tidigare när en ameri­kansk B-24 Liberator havererade.

Den 23 september 1984 besöktes invigningen av Skavsta flygplats utanför Nyköping (före detta F 11).

Invigningen av Skavsta flygplats den 23 september 1984.
Foto i SFT nummer 5/2021. Okänd fotograf.

Den 4 oktober 1985 döptes flygplanet till Daisy vid en högtidlig ceremoni på Bromma.

Bilden ovan visar Daisy på F 5 Ljungbyhed sommaren 1986.
Foto från Flygande Veteraners arkiv.

Inför SAS 40-årsjubileum 1986 målades flygplanet om i de ursprungliga SAS-färgerna och med namnet Fridtjof Viking.

SAS firade sina första 40 år tillsammans med Bromma flygplats som fyllde 50 år med två enastående flyg­dagar på Bromma den 23 och 24 augusti 1986. Cirka 50 000 personer besökte flygplatsen och vi fick bland annat se fem DC-3:or i luften tillsammans med en Boeing B-17 Flying Fortress och en norsk Convair Metropolitan. En verklig fröjd för både öga och öra.

Jubileumsbrev från SAS Philatelic Club 1986.

1990 ersattes de svensktillverkade motorerna av typ STWC-3 med Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp-motorer. Dessa hade genom skickliga för­handlare på SAS erhållits från Pratt & Whitney för en symbolisk summa i samband med att SAS köpte nya flygplan av typen 767-300ER från Boeing.

Flygplanet är inrett med säten av den typ som användes under Linjeflyg-tiden. Sätena kan med enkla handgrepp fällas upp mot väggen för transport av tidningar och/eller annan frakt.

Foto från artikeln Det svenska inrikesflyget av Sven Östling.
Okänd fotograf.

Här nedan visas kabinen i Daisy under flygning.

Servering pågår. Foto © Jan Gladh - dc-3.se

I maj 1990 deltog flygplanet vid inspelningen av TV-serien Tre Kärlekar, då med registreringen SE-BAA i ABA:s gamla färger och med namnet Örnen.
Även den finska DC-3:an OH-LCH deltog, målad på vänster sida som SE-BAB.

Daisy som ABA:s SE-BAA Örnen i TV-serien Tre kärlekar.
Foto: SVT.

Sedan 1997 begränsas startvikt och antal personer i besättningen (max 4) och antal passagerare (max 19) i förhållande till vad som tidigare gällde i Sverige för flygplantypen.
Se det aktuella luftvärdighetsdirektivet här (pdf)
.

Vid EAA:s Fly-In den 3 juni 2006 tilldelades Daisy SFF:s vandringspris, det så kallade Barkarbypriset.
Se en artikel i Svensk Flyghistorisk Tidskrift (pdf) .

Daisy i SAS-hangaren på Arlanda den 30 mars 2008.
Foto © Jan Gladh - dc-3.se

Daisy och Congo Queen i Västerås den 30 maj 2009.
Foto © Bengt Celsing.

I trygga händer. Göran Swenson och Ored Göran styrde oss
från Kärdla mot Bromma den 1 augusti 2010.
Foto © Jan Gladh - dc-3.se

Fortsättning »»»

  

 

Daisy i Mariehamn den 28 juli 2011.
Foto © Jan Gladh - dc-3.se

Ledningen för det statligt ägda bolaget Swedavia Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik på Bromma beslutade 2011 att säga upp arrende­avtalen med de flesta hyresgästerna på Bromma.

Läs meddelandet från Swedavia här (pdf) .

Detta drabbade även Flygande Veteraner som tvingades flytta sina bodar och Daisy till en tillfällig plats vid Linta.

På bilden nedan är några av föreningens skickliga tekniker i full verksamhet vid Linta sommaren 2012.

Vistelsen vid Linta blev tyvärr mycket kortvarig och ännu en gång tvingades man flytta, denna gång till H4 på den norra sidan av flygplatsen.

Sedan Daisy köptes från Flygvapnet har hon sommar­tid alltid varit baserad på Bromma flygplats.

Ledningen för Swedavia på Bromma har emellertid fattat ett helt obegripligt beslut att allt allmän- och veteran­flyg skall bort från flygplatsen i The Capital of Scandinavia och den 9 oktober 2013 lämnade därför Daisy Bromma för att vinter­förvaras i Västerås.

Läs ett meddelande från Flygande Veteraners styrelse den 2 oktober 2013 här.

Flygningarna år 2014 utgick från Västerås och den första medlemsflygningen gick till Dagö den 4 juli, vilket var två månader senare än normalt.

Daisy startar mot Dagö den 4 juli 2014.
Foto © Bertil Elgestad - klicka på bilden för att starta filmen .

Flygprogrammet för 2014 blev också kraftigt reducerat jämfört med tidigare år och totalt flögs endast 24 timmar och 40 minuter, inklusive skol­flygning.

Flytten till Västerås gjorde att föreningens eko­nomiska resultat blev avsevärt sämre än tidigare år.

Flygande Veteraner inledde 2014 ett samarbete med Braathens Training (numera BRA Training) vilket innebär att Daisy kommer att an­vändas för att ge piloter så kallad Type Rating för DC-3.
Läs mera om detta här .

Flygningarna har från och med år 2014 utgått från Västerås och Daisy får inte ens mellanlanda på Bromma för att ta upp och lämna passagerare. Orsaken anges vara att det saknas ett buller­certifikat, men det saknas även för andra flygplan­typer som tillåts trafikera Bromma, bland annat flygvapnets SK 60 och senast Bombardier CS100 som har beställts av Malmö Aviation. Var finns konsekvensen ?

Daisy startar på Skå-Edeby den 17 juni 2017.
Foto © Jan Gladh - dc-3.se

Vid Veterandagen på Skå-Edeby den 17 juni 2017 kunde man se kraftig rök från vänster motor och det visade sig vara så allvarligt att Daisy den 7 juli blev stående på Lelystads flygplats i Holland med obruk­bar motor. Daisy var då på väg till Flying Legends på Duxford i England.

Klicka på bilden för att se och höra Daisys motorstart i Lelystad .
Foto och film: Michael Prophet.

Tack vare idogt arbetande tekniker kunde Daisy efter motorbyte flygas tillbaka till Västerås den 21 juli. Bra jobbat !

Daisy deltog vid flygdagen i Örebro den 2 september 2017.
Klicka på bilden ovan för att se Jesper Rådegårds fina film .

Under vinteruppehållet 2017-2018 utförde teknikerna en modernisering av flyginstrumenten, bland annat infördes digitala instrument i stället för de mera tids­trogna analoga instrumenten. Detta medförde tyvärr problem med Transportstyrelsen och innebar att några medlems­flygningar fick ställas in. Den första medlems­flygningen genom­fördes den 12 juni i stället för den 20 maj som man hade planerat.

Den 19 juni 2018 meddelades på Flygande Vete­raners Facebook-sida att Daisy kommer att flytta in hos Västerås Flygmuseum, ett arrangemang som tidigare har förkastats av föreningens tekniker och mekaniker eftersom lokalen vintertid är alltför kall för det underhållsarbete som måste utföras.

I föreningens medlemstidning nr 141 Mars 2019 finns en artikel om det "Tekniska arbetet med Daisy" och där står följande beträffande arbets­villkoren i Västerås: "I museet var det bara 11 grader!". Knappast en lämplig temperatur för kvalificerat tekniskt underhållsarbete.

Pratt & Whitney R-1830
   Fredagen den 13 juli 2018 drabbades Daisy av ännu ett motor­haveri, denna gång innan start efter tankning i Groningen i Holland. Även denna gång var man på väg till Duxford och Flying Legends. En "ny" motor beställdes från USA och motorbytet utfördes med hjälp av personal från Dutch Dakota Association.
 
När motorbytet i Groningen var klart och Daisy var på hemväg till Västerås den 14 augusti inträffade en brand i den nyinstallerade motorn efter en mellan­landning i Linköping. Daisy måste åter­vända till Linköping där en enmotorlandning fick genom­föras varefter branden kunde släckas av flyg­platsens räddningstjänst.

Det allvarliga tillbudet har utretts av Statens haveri­kommission och den 17 maj 2019 publicerades kommissionens slutrapport, läs den här (pdf) .


Logodesign
Michael Sanz

Motorbranden innebar bland annat att den planerade 75-årsfesten på Skå-Edeby den 25 augusti måste ställas in liksom säsongens alla resterande flygningar.

I nummer 1 2019 av tidskriften TIFF , som ges ut av Försvarets materielverk, finns en intressant artikel om Daisy och undersökningen som har gjorts av den axel till startmotorn som bröts innan den sedermera inställda starten från Groningen den 13 juli 2018.
Läs artikeln här (pdf) .

Ett mycket omfattande flygprogram hade planerats för 2019 med flygningar från och med den 4 maj till och med den 5 oktober. Bland annat skulle England, Frankrike, Lettland, Polen och Tyskland besökas.

Arbetet med Daisy i Linköping drog emellertid ut på tiden, men på kvällen den 29 maj kunde hon flygas hem till sin bas i Västerås.

Källa: Flightradar24.com

Coronapandemin samt diverse andra problem gjorde att inga medlemsflygningar kunde genomföras under 2020 och 2021.

Flygtiden har sedan 1984 fördelat sig på följande sätt:
År Program-
resor
Övriga
flygningar
Totalt
1984  18
1985  30
1986  78
1987 101
1988  65
1989 104
1990 102
1991 101
1992  77
1993  96
1994  89
1995  87
1996 130
1997  57 12  69
1998  74 18  92
1999 102 19 121
2000  79 12  91
2001  62 16  78
2002  75 15  90
2003  77 16  93
2004  80 17  97
2005  80 20 100
2006  90  8  98
2007  91 14 105
2008  71 11  82
2009  53 12  65
2010  60 20  80
2011  66  6  72
2012  56 14  70
2013  55 12  67
2014  15 10  25
2015  43 40  83
2016  33 23  56
2017  63 19  83
2018  15 13  28
2019  62 12  74
2020   0  0   0
2021   0
Övriga flygningar i tabellen avser skol- och certifikatsflygningar
samt tekniska flygningar. Samtliga tidsuppgifter är ungefärliga.

Efter den avslutade flygsäsongen 2018 hade Daisy en total flygtid av 34 100 timmar.

Illustration: Michael Sanz i SFT nummer 6 2019.
Filmen här ovan visar Daisy vid ett besök i Kaunas.
Klicka på bilden för att starta filmen .
 
Följ med på en flygning med Daisy till Mariehamn.
Klicka på bilden för att starta filmen .
Elegant bild av Daisy fotograferad i Polen den 6 augusti 2017. Foto © Filip Modrzejewski.
Klicka på bilden ovan för att se en film med anledning av SAS 70-årsjubileum. I huvudrollen ser vi naturligtvis Daisy. Foto: SAS .
Klicka på bilden här ovan för att se Fallskärmsklubben Dala's film från Flygfesten i Dala-Järna i augusti 2015 .
Bilden här ovan visar Daisy på F 7 Såtenäs den 4 juli 2015. Foto © Jan Gladh - dc-3.se
Bilden här ovan visar Kalle Moraeus iförd Flygande Veteraner-keps under Allsången på Udden i Orsa den 28 juli 2014.
Daisy på Västerås flygplats den 9 oktober 2013 efter sista flygningen från Bromma. Foto © Karin Löwgren.
Daisy i Kuressaare den 10 september 2013. Foto © Jan Gladh - dc-3.se
Daisy på Skavsta flygplats 2011. Klicka på bilden för att se en kort film .
Daisy på Skavsta flygplats den 18 september 2010. Foto © Jan Gladh - dc-3.se
Daisy i Vidsel den 28 juni 2008. Foto © Jan Gladh - dc-3.se
Daisy och SAS-chefen 1994-2001 Jan Stenberg i fint sällskap. Foto från SAS 50 år.
Daisy och en fyrgrupp från Team 60. Okänd fotograf.
79006 på foto i Svensk Flyghistorisk Förenings arkiv. Okänd fotograf.
Trolig målning vid invasionen i Normandie 1944. Illustration: Michael Sanz.

»» Klicka här för att se flera bilder ««

»» Klicka här för att se flera filmer ««

Källor: Föreningens arkiv, medlemstidning och årsredovisningar, Daisy Love Story, Svenskt civilregister 3, Svensk Flyghistorisk Förening, The Dakota av Arthur Pearcy Jnr, The Douglas DC-3 and its predecessors av J M G Gradidge, The First Seventy Years av Jennifer Gradidge, Flygets årsbok, Statens haverikommission, med flera.

2021-12-05 Copyright © 2008 - 2021 dc-3.se Kontakt
Valid HTML 4.01 Transitional    Valid CSS