Öppet brev till Flygande Veteraners styrelse |
Flygande | FV-museum | Övriga | DC-3-data | Flygdagar | Länkar | Media |
|
|
Bakgrund | ||
I nummer 122 av Flygande Veteraners medlemstidning (juni 2014) var ett
osignerat referat från föreningens årsstämma den 30 mars
2014 infört.
Även på föreningens webbplats publicerades den 10 juli 2014 i stort sett samma text. Emellertid är innehållet till viktiga delar felaktigt när det gäller föreningens ekonomi. |
De avgående styrelsemedlemmarna i Föreningen Flygande Veteraner har sänt en
skrivelse till den styrelse som valdes vid årsstämman med
krav på att skrivelsen skulle publiceras i det kommande numret av
medlemstidningen (september 2014) samt på föreningens webbplats.
Den nya styrelsen har emellertid vägrat att göra detta och därför publiceras skrivelsen här nedan. |
|
|
||
Till Föreningen Flygande Veteraners styrelse och medlemstidning Klarläggande om verksamhetsåret 2013 och Föreningens ekonomi På Flygande Veteraners hemsida, samt i medlemstidningen från juni 2014, publiceras ett referat från årsstämman som hölls i mars 2014, avseende verksamhetsåret 2013. Årsstämman beviljade den avgående styrelsen ansvarsfrihet utan förbehåll. Texten på hemsidan och i tidningen är dock i väsentliga avseenden missledande och felaktig. Det antyds exempelvis att föreningen är nära en ekonomisk kollaps. I själva verket är likviditeten god med ca 3,3 miljoner kr i kassan, vilket framgår av balansräkningen för verksamhetsåret 2013. Det uppges också att den operativa verksamheten belastar föreningen med ca 900 000 kr. Granskar man siffrorna i bokslutet så är underskottet för den operativa delen (Flyg & Teknik) 586 856 kr, d.v.s. ca 300 000 kr mindre än vad som påstås till medlemmarna. (Se bifogad sammanställning från 2013 års resultatrapport). Vidare anges att Flygande Veteraners Jubileumsbok, för de första 30 åren, belastar ekonomin med 300 000 kr. Även detta är felaktigt, eftersom föreningen erhållit donationer avsedda för boken på 242 591 kr. Den sammanlagda produktionskostnaden för boken uppgår till 350 000 kr, så rätt belopp för föreningens kostnad är 107 409 kr, d.v.s. nästan 200 000 kr mindre än vad som framgår i texten till medlemmarna. Vidare är det missledande att jämföra ekonomin med förutsättningarna för föreningen som rådde för några år sedan. Exempelvis har sponsringen från SAS upphört, liksom det generösa stödet med fri hangarplats under vintern på Arlanda. Detta har medfört både minskad intäkt och ökade kostnader för föreningen med i storleksordningen 500 000 kr per år. Flytten av den tekniska verksamheten till Västerås har också varit kostsam och reseersättning för tekniker och mekaniker är kostnader som tillkommit. Kostnaderna för flygbensin har också ökat avsevärt de senaste åren, trots att vi är befriade från miljöskatt. Underhållskostnader och reservdelar kan tyckas vara höga, dock inte anmärkningsvärt med tanke på kravet att endast använda licensierade reservdelar. Daisy har också uppdaterats med utrustning som krävs för godkännande enligt nya myndighetskrav. Till yttermera visso, har föreningen under senare år försett flygplanet med nya motorer, som för närvarande har en driftstid på endast ett par hundra timmar, vilket innebär en investering och resurs i miljonklassen som bör räcka många år framöver. Föreningen har också bekostat en reservmotor, som betingar ett värde av ca 600 000 kr. Vi hoppas att våra och tidigare styrelsers beslut och åtgärder leder till att vi får se Daisy på sommarhimlen många år i framtiden. Bästa hälsningar från 2013 års avgående styrelsemedlemmar i Föreningen Flygande Veteraner.
|
Flyg & Teknik | |||
Pax intäkter | 887 495 kr | ||
Direkta kostnader för medlemsflygning | -205 092 kr | ||
Se spec nedan ! | -1 269 259 kr | -586 856 kr | |
Medlemsbok | |||
Donationer | 242 591 kr | ||
Produktionskostnad | -350 000 kr | -107 409 kr | |
Föreningens övriga verksamheter sammantaget (se årsredovisning) | 93 265 kr | ||
Föreningen totalt | 2 130 715 kr | ||
-2 774 025 kr | |||
Finansiella poster | 77 310 kr | ||
Avskrivningar | -35 000 kr | -601 000 kr | |
Anm: Huvudposter Flyg & Teknik | |||
Reparation & Underhåll | -247 370 kr | ||
Hangar + lokalhyra | -408 279 kr | ||
Drivmedel AVGAS | -399 699 kr | ||
Flygavgifter | -74 889 kr | ||
Tekniker transf VST | -99 843 kr | ||
Övriga kostnader | -39 179 kr | ||
Summa: | -1 269 259 kr | ||
|
|
2024-09-08 |
Copyright © 2008 - 2024 dc-3.se |
|