79001 Hugin på Flygvapenmuseum i Linköping |
Flygande | FV-museum | Övriga | DC-3-data | Flygdagar | Länkar | Media |
|
Hugin på Flygvapenmuseum i Linköping den 19 augusti 2017. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
79001 på Flygvapenmuseum i Linköping
Flygplanet levererades den 27 januari 1943 till US Army Air Forces som 42-5694. 1946 köptes flygplanet av Skandinaviska Aero AB och fick registreringen SE-APZ och namnet Pollux.
1948 såldes flygplanet till SILA (Svensk Interkontinental Lufttrafik AB) och det övergick samma år till SAS. I december 1948 såldes flygplanet till Flygvapnet. Flygplanets elsystem byttes från 12 till 24 volt och planet försågs med amerikansktillverkad signalspaningsutrustning. Från sommaren 1951 utfördes spaningsflygningar över Östersjön.
Fredagen den 13 juni 1952 sköts planet ned av ett sovjetiskt MiG-15bis-flygplan i internationellt luftrum öster om Gotska Sandön. MiG-flygplanet hade startat från flygbasen i Tukums, Lettland och fördes av kapten Grigorij Osinskij.
Hugin hade vid denna flygning åtta besättningsmän, tre från Flygvapnet och fem från Försvarsväsendets Radioanstalt (FRA), som nu heter Försvarets Radioanstalt. I Försvarsstabens pressmeddelande kunde man bland annat läsa följande:
Trots efterforskningar med både flygplan och fartyg kunde Hugin inte hittas. Två dagar efter nedskjutningen påträffade personal på jagaren HMS Sundsvall en ouppackad gummilivbåt som var genomborrad av granatsplitter men inget ytterligare påträffades. I samband med de fortsatta efterforskningarna blev den 16 juni ett Catalina-flygplan (Tp 47 002) från F 2 Hägernäs beskjutet av två sovjetiska MiG-15-plan och tvingades nödlanda på vattnet (det sjönk senare), men de fem besättningsmännen kunde räddas av det västtyska fartyget Münsterland och fördes till Hangö.
Redan den 1 juli 1952 publicerades en haverirapport där det konstaterades att flygplanet (Hugin) havererat sedan det beskjutits i luften. Sovjetunionen förnekade länge att man hade något med Hugin:s försvinnande att göra, men måndagen den 18 november 1991 offentliggjordes till slut ett erkännande att man hade skjutit ned flygplanet. Den 10 juni 2003 lyckades en privatfinansierad expedition med fartyget Triad finna ett flygplansvrak på 126 meters djup och den 16 juni identifierades det som Hugin. Vid det efterföljande bärgningsarbetet användes bland annat enmansubåtar av typ Mantis, varav en kallad Madelene sedan 2016 finns bevarad på Flygvapenmuseum i Linköping.
Flygplanskroppen lyftes till ytan den 19 mars 2004 med hjälp av ubåtsräddningsfartyget HMS Belos.
Vraket fördes därefter till Muskö för vidare utredning.
Fyra av besättningsmännen återfanns också, men fyra - samtliga från FRA - saknas fortfarande. Den 13 juni 2004 tilldelades besättningen
på Hugin postumt Försvarsmaktens förtjänstmedalj i
guld vid en ceremoni på Berga slott.
Den 25 maj 2007 överlämnandes haverirapporten på Armémuseum till Flygvapeninspektören Jan Andersson. Samma dag hölls en minnesstund för de anhöriga och vid denna gjorde Congo Queen en överflygning av Galärvarvskyrkogården där en minnessten hade avtäckts. Flygplanet har transporterats till Linköping och det visas nu i den nya delen av Flygvapenmuseum som öppnades lördagen den 12 juni 2010.
I Flygvapnets minneshall i Stockholm finns en
Läs haverirapporten från 1952 (pdf). Lyssna på P3-dokumentären om DC-3:ans försvinnande. (Ladda ner och) lyssna på "SR Minnen: DC-3:an som försvann" (mp3). Läs Wilhelm Agrells artikel "DC-3:an som försvann" som var publicerad i Populär Historia 6/2003. Se "TP 79001 - The Last Journey". Se tre nyhetsinslag från SVT om bärgningen. Läs ett pressmeddelande från försvarsdepartementet vid minnesceremonin på Berga 2004 här (pdf). Se en film om sista transporten till och nedsänkningen av TP 79001 på Flygvapenmuseum. Läs "Teknisk utredningsrapport över haveri med Tp 79 nr 001" från 2007 (pdf). |
|
2014 utgavs den förnämliga boken DC-3:an - Kalla krigets hemlighet,
skriven av Christer Lokind. Boken utsågs i oktober 2014 till årets svenska flygbok.
Bengt Celsing skrev en artikel om boken och händelserna i Trängbulletinen nummer 3 2014, läs artikeln här (pdf) . |
Det finns även andra böcker utgivna som behandlar nedskjutningen av Hugin, här följer ett urval: |
|
|
|
|
|
|
1974 utkom statsminister Tage Erlanders memoarer för åren 1949-1954 och på drygt 20 sidor behandlas de dramatiska händelserna 1952. | 1983 utkom Flygaren som försvann skriven av Roger Älmeberg. Hans far var piloten ombord på Hugin den 13 juni 1952. |
Cecilia Steen-Johnsson utkom 1992 med boken Ett folkbedrägeri, DC
3:an och svensk säkerhets- politik. |
Lennart Andersson och Leif Hellström gav 2002 ut boken Bortom horisonten - Svensk flygspaning mot Sovjetunionen 1946-1952. | 2004 utkom Björn Hagbergs bok DC-3:an - På jakt efter sanningen. |
2007 kom Roger Älmeberg med en uppföljning av boken från
1983: Hemliga förbindelser
- DC-3:an, Sverige och kalla kriget. |
2024-11-21 | Copyright © 2008 - 2024 dc-3.se | Kontakt |