C-47 79001 Hugin på Flygvapenmuseum i Linköping

Flygande FV-museum Övriga DC-3-data Flygdagar Länkar Media
 
Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Hugin på Flygvapenmuseum i Linköping den 19 augusti 2017. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

 
Typ: C-47-DL Skytrain
Tillverkad: 1943 i Long Beach
Tillverkningsnummer: 9001
Flygplanet levererades den 27 januari 1943 till US Army Air Forces som 42-5694.

1946 köptes flygplanet av Skandinaviska Aero AB och fick registreringen SE-APZ och namnet Pollux.

Skandinaviska Aero AB Pollux

Skandinaviska Aero AB SE-APZ Pollux.
Foto: Hjalmar Pajus - Svensk Flyghistorisk Förenings arkiv.

1948 såldes flygplanet till SILA och det övergick samma år till SAS.

I december 1948 såldes flygplanet till Flygvapnet. Flygplanets elsystem byttes från 12 till 24 volt och planet försågs med amerikansktillverkad signal­spaningsutrustning. Från sommaren 1951 utfördes spaningsflygningar över Östersjön.

Hugin på F 8 Barkarby. Foto: Herman Allwin.

Hugin på F 8 Barkarby. Foto: Herman Allwin.

Fredagen den 13 juni 1952 sköts planet ned av ett sovjetiskt MiG-15bis-flygplan i internationellt luft­rum öster om Gotska Sandön.

MiG-15. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

MiG-15 på Flygvapenmuseum i Linköping.
Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Hugin hade vid denna flyg­ning åtta besättnings­män, tre från Flygvapnet och fem från Försvarsväsendets Radioanstalt (FRA), som nu heter Försvarets Radio­anstalt.

I Försvarsstabens pressmeddelande kunde man bland annat läsa följande:

 

 

Ett flygplan ur flygvapnet, som skulle utföra navigeringsflygning över Östersjön i samband med utbildning i radiotelegrafisttjänst, saknas sedan 12-tiden på fredagen.  

Trots efterforskningar med både flygplan och fartyg kunde Hugin inte hittas. Två dagar efter nedskjut­ningen påträffade personal på jagaren HMS Sundsvall en ouppackad gummilivbåt som var genomborrad av granatsplitter men inget ytterligare påträffades.

I samband med de fortsatta efterforskningarna blev den 16 juni ett Catalina-flygplan (Tp 47 002) från F 2 Hägernäs beskjutet av två sovjetiska MiG-15-plan och tvingades nödlanda på vattnet (det sjönk senare), men de fem besättnings­männen kunde räddas av det västtyska fartyget Münster­land och fördes till Hangö.

Catalinan fotograferad från Münsterland

Catalinan fotograferad från Münsterland.
Foto från Wikipedia.

Redan den 1 juli 1952 publicerades en haveri­rapport där det konstaterades att flygplanet (Hugin) havererat sedan det beskjutits i luften.

Sovjetunionen förnekade länge att man hade något med Hugin:s försvinnande att göra, men måndagen den 18 november 1991 offentliggjordes till slut ett erkännande att man hade skjutit ned flygplanet.

Den 10 juni 2003 lyckades en privatfinansierad expedition med fartyget Triad finna ett flygplans­vrak på 126 meters djup och den 16 juni identi­fierades det som Hugin.

Vid det efterföljande bärgningsarbetet användes bland annat enmans­ubåtar av typ Mantis, varav en kallad Madelene sedan 2016 finns bevarad på Flygvapen­museum i Linköping.

Mantis på Flygvapenmuseum den 18 augusti 2017. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Mantis på Flygvapenmuseum den 18 augusti 2017.
Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Flygplanskroppen lyftes till ytan den 19 mars 2004 med hjälp av ubåtsräddningsfartyget HMS Belos.

Foto: Christer Magnusson. Från haverirapporten 2007.

Flygplanskroppen bryter vattenytan.
Foto: Christer Magnusson. Från haverirapporten 2007.

Vraket fördes därefter till Muskö för vidare utredning.

Foto: Christer Magnusson. Från haverirapporten 2007.

Flygplansvraket på Muskö.
Foto: Christer Magnusson.
Från haverirapporten 2007.

Fyra av besättningsmännen återfanns också, men fyra - samtliga från FRA - saknas fortfarande.

 
DVD-omslag 2007 publicerades en mycket omfattande haveri­rapport
"Teknisk utredningsrapport över haveri med Tp 79 nr 001"
på en DVD Öppnas i ett nytt fönster.

Flygplanet har transporterats till Linköping och det vlsas nu i den nya delen av Flyg­vapen­museum Extern länk, öppnas i ett nytt fönster som öppnades lördagen den 12 juni 2010.

Hugin på Flygvapenmuseum i september 2010. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Hugin på Flygvapenmuseum den 19 augusti 2017. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Hugin på Flygvapenmuseum i september 2010. Foto: Jan Gladh - dc-3.se


Mats Johanssons modell av Hugin. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Mats Johanssons modell av Hugin på Flygvapenmuseum.
Foto: Jan Gladh - dc-3.se


I Flygvapnets minneshall i Stockholm finns en speciell avdelning som hedrar de omkomna.

Flygvapnets minneshall. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Flygvapnets minneshall. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Flygvapnets minneshall. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Flygvapnets minneshall. Foto: Jan Gladh - dc-3.se



Media

Läs haverirapporten från 1952 (pdf, ca 19 MB) Öppnas i ett nytt fönster.

Lyssna på P3-dokumentären om DC-3:ans försvinnande Extern länk, öppnas i ett nytt fönster.

(Ladda ner och) lyssna på "SR Minnen: DC-3:an som försvann" (mp3, ca 30 MB) Extern länk, öppnas i ett nytt fönster.

Läs Wilhelm Agrells artikel "DC-3:an som försvann" som var publicerad i Populär Historia 6/2003 Extern länk, öppnas i ett nytt fönster.

Se "TP 79001 - The Last Journey" Extern länk, öppnas i ett nytt fönster.

Se tre nyhetsinslag från SVT om bärgningen Extern länk, öppnas i ett nytt fönster.

Se en film om sista transporten till och ned­sänkningen av TP 79001 på Flygvapenmuseum Extern länk, öppnas i ett nytt fönster.

Läs "Teknisk utredningsrapport  över haveri med Tp 79 nr 001" från 2007 (pdf, ca 11 MB) Öppnas i ett nytt fönster.

Läs om Mats Johanssons modell av Hugin  Extern länk, öppnas i ett nytt fönster.
 

 


DC-3:an - Kalla krigets hemlighet 2014 utgavs den förnämliga boken DC-3:an - Kalla krigets hemlighet, skriven av Christer Lokind.
Läs en recension här (pdf) Öppnas i ett nytt fönster.

Boken utsågs i oktober 2014 till årets svenska flygbok.
Läs om detta här
 (pdf) Extern länk, öppnas i ett nytt fönster.

Det finns även andra böcker utgivna som behandlar nedskjutningen av Hugin, här följer ett urval:

Tage Erlander 1949-1954

Flygaren som försvann

Bortom horisonten

På jakt efter sanningen

Hemliga förbindelser ...

 
1974 utkom statsminister Tage Erlanders memoarer för åren 1949-1954 och på drygt 20 sidor behandlas de dramatiska händelserna 1952.   1983 utkom Flygaren som försvann skriven av Roger Älme­berg. Hans far var piloten om­bord på Hugin den 13 juni 1952.   Lennart Andersson och Leif Hellström gav 2002 ut boken Bortom horisonten - Svensk flygspaning över Sovjetunionen 1946-1952.   2004 utkom Björn Hagbergs bok DC-3:an - På jakt efter sanningen.   2007 kom Roger Älmeberg med en uppföljning av boken från 1983: Hemliga förbindelser -
DC-3:an, Sverige och kalla kriget.
 

 

2018-12-10 Copyright © 2008 - 2018 dc-3.se Kontakt
Valid HTML 4.01 Transitional    Valid CSS