79007 på Flygvapenmuseum i Linköping
|
|
Typ:
Tillverkad:
Tillverkningsnummer: |
C-47A-25-DK Skytrain
1944 i Oklahoma City
13647 |
Flygplanet levererades den 19 juni 1944 till US Army Air Forces som 42-93706
och det kom till Europa den 9 juli samma år.
Anm. Vissa källor anger 42-92864 och tillverkningsnummer
12712, det senare bland annat i det svenska luftvärdighetsbeviset från
1957.
Efter konvertering till civil version hos Canadair köptes flygplanet
1946 av Det Norske Luftfartselskap (DNL) och fick registreringen LN-IAH och namnet
Nordheim.
1948 ändrades namnet till Hallvard Viking och året efter
omregistrerades flygplanet som LN-IKH.
Den 21 september 1957 registrerades det på AB Aerotransport (ABA) som
SE-CFR och det användes av Linjeflyg fram till juli 1960 ...
|
Linjeflyg DC-3 SE-CFR. Okänd fotograf.
|
... då det såldes till Flygvapnet som Tp 79, 79007.
|
797 på Malmen den 9 oktober 1981. Foto © Axel Carleson.
|
Flygvapenmuseum i Linköping övertog flygplanet i december 1982.
Planet hade då en total flygtid av 30.920 timmar.
Bilderna som följer visar flygplanet uppställt utanför Flygvapenmuseum i
september 2010 och september 2011.
|
|
|
|
797 utanför Flygvapenmuseum den 14 september 2010
och den 7 september 2011. Foton © Jan Gladh - dc-3.se
|
Under 2016 fick flygplanet en välbehövlig exteriör
upprustning, men det kommer tyvärr även i fortsättningen att vara
uppställt utomhus. Dock har det fått en betydligt mera central plats
till höger om huvudingången till Flygvapenmuseum, väl synligt för
besökare och förbipasserande.
|
|
|
|
797 utanför Flygvapenmuseum den 18 augusti 2017.
Foton © Jan Gladh - dc-3.se
|
|
|
Östergötlands Flyghistoriska Sällskap (ÖFS) gav
2017 ut ett 20-sidigt häfte om flygplanet.
Häftets författare: Åke Magnusson och Göran Danbolt. |
|