Vallentuna Aviatörförening och Congo Queen |
Flygande | FV-museum | Övriga | DC-3-data | Flygdagar | Länkar | Media |
|
Congo Queen påbörjade den långa resan från Vallentuna mot Kina den 16 oktober 2019. Källa: Flightradar24.com |
Vallentuna Aviatörförening (1995 - 2020) Vallentuna Aviatörförening bildades officiellt den 23 november 1995 med målet att hålla DC-3:an 9Q-CUK flygande och den 14 mars 1996 hölls ett välbesökt första årsmöte. Medlemsavgiften fastställdes till blygsamma 60 kronor/år. Föreningens mål och medel finner du här. Föreningen deltog aktivt, tillsammans med Lions Club i Vallentuna, i den årligen arrangerade Flyg- och motordagen som normalt ägde rum den första söndagen i september månad. Föreningen tillhörde Västerås Flygmuseum sedan museets bildande 1997. Föreningen hade cirka 300 medlemmar. Information till medlemmarna, Propellerbladet, skickades ut några gånger per år.
Sedan slutet av mars 2021 finns tyvärr inte längre någon officiell
information från Vallentuna Aviatörförening på internet,
men vi är mycket glada att här på dc-3.se kunna visa bilder och bildspel
från föreningens webbplats. Klicka här för att läsa några av Åkes historier från Afrika. Eftersom Congo Queen hade sålts till Kina beslutades på årsmötet fredagen den 6 mars 2020 att föreningen skall läggas ner. En epok med många trevliga reseminnen, trevliga fester och ett mycket gott kamratskap är tyvärr till ända. Vid Svensk Flyghistorisk Förenings årsmöte i Västerås den 23 april 2016 tilldelades Åke Jansson mycket välförtjänt Söderbergsplakett nummer 50. Ett jättestort grattis, Åke ! Vid Flygande Veteraners årsmöte den 19 mars 2023 utsågs Åke Jansson till hedersmedlem. Grattis !
N41CQ Congo Queen
Flygplanet levererades den 8 juni 1945 till US Army Air Forces som 44-77113. Flygplanet överfördes den 11 juni 1945 i Montreal till Royal Air Force som KP227 och ankom till England den 22 juni. Typen kallades Dakota IV i Royal Air Force. 1946 överfördes flygplanet till RCAF, det kanadensiska flygvapnet, men det behöll sin registrering KP227. 1970 ändrades registreringen i CAF, Canadian Armed Forces som hade bildats 1968, till 12906. Den 30 juli 1976 såldes flygplanet till Rainier Development Corp, Strathmore, Alberta, och det registrerades som C-GYJJ den 12 oktober 1976. 1977 såldes flygplanet till Basler Flight Service i Oshkosh, som konverterade det till en DC-3C och det registrerades N99665. Nedanstående bild visar den nytillverkade skylt som nu finns monterad i flygplanet.
Bilden här nedan visar den skylt som tidigare fanns monterad i flygplanet.
Till Afrika
1980 övergick flygplanet i Åke Janssons ägo (Transports Aériens Zaïrois) med registrering 9Q-CUK.
Flygplanet kommer till Sverige igen
1995 bildades Vallentuna Aviatörförening.
Flygplanet är inrett i en mycket bekväm "club seating" för 18 passagerare, se nedanstående bild.
Sommaren 1999 fick flygplanet den mycket passande estniska registreringen ES-AKE. I mars 2005 deltog ES-AKE i en filminspelning i Berlin. På grund av kraftigt höjda försäkringspremier flögs det därefter till Evora i Portugal. Senare flögs planet till Son Bonet på Mallorca för att flyga
för flygbolaget Fly LPI. Problem med tillstånd av olika slag gjorde att
det inte blev så mycket av med flygverksamheten och den 11
september 2006 återkom ES-AKE till hemmafältet i Vallentuna.
Flygplanet återregistrerades 9Q-CUK sommaren 2007. Congo Queen
I november 2010 var Congo Queen med vid inspelningen
av Lasse Åbergs film The Stig-Helmer story på Bromma.
Den 18 juni 2011 var Congo Queen på väg mot Skavsta för ett mycket intressant medlemsbesök på Femörefortet.
Den 23 april 2012 rullades Congo Queen ut i Västerås, nu återigen med Vallentuna Aviatörförenings logotyp på fenan.
TV sydväst gjorde en intervju med Åke Jansson, se bilden ovan. På grund av en kraftig höjning av hyran i Västerås Flygmuseum var det inte möjligt att ha Congo Queen i sitt vanliga vinterkvarter vintern 2014/2015 utan hon fick tyvärr förvaras utomhus på Vallentuna ekologiska flygfält. Flygplanet registreras i USA
I augusti 2015 var den nya registreringen N41CQ målad på flygplanet. Flygplanet blev officiellt registrerat i USA den 30 september 2015. Se alla detaljer här. Trots detta fick inte Congo Queen flyga ... Tyvärr fick Conqo Queen tillbringa även vintrarna 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018 och 2018/2019 utomhus i Vallentuna.
Problem med den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA gjorde att Congo Queen fortfarande efter avslutad flygsäsong 2016 hade flygförbud - oerhört tragiskt.
Äntligen ...
Välkommen tillbaka i lufthavet, Congo Queen ! Lokaltidningen Mitt i Vallentuna Steget uppmärksammade den 25 juli 2017 att Congo Queen återigen får flyga.
Läs artikeln i mitti.se här eller här (pdf) . Tyvärr fortsatte den amerikanska luftfartsmyndigheten att sätta käppar i hjulet och den 11 oktober 2017 stod Congo Queen fortfarande parkerad på fältet i Vallentuna i väntan på ännu en övervintring utan tak över huvudet.
Den 22 maj 2018 kom så det slutliga godkännandet från den amerikanska luftfartsmyndigheten och den 24 maj kunde vi äntligen få se Congo Queen i sitt rätta element igen.
Första medlemsflygningen som N41CQ
Ett stort tack framförs härmed till alla som på olika sätt har medverkat till att Congo Queen åter är i luften.
Slutet är nära
Läs information från Vallentuna Aviatörförenings styrelse den 17 augusti 2019 här (pdf) . Den 23 september 2019 rapporterades att Congo Queen kommer
att flygas till Kina för att ingå i ett inte namngivet museum och även
fortsätta att flygas. Om ovanstående artikel eventuellt skulle innehålla "alternativa fakta" finns sanningen kanske här (pdf) på Gunnar Åkerbergs senare dessvärre kapade Instagramkonto ? Sista flygningen i Sverige Efter en lång flygning (storcirkelavstånd cirka 7 700 kilometer) ankom Congo Queen till Nanchang Yaohu flygplats den 27 oktober, det blev 36 timmar i luften. Flygplanet togs efter ankomsten in i en hangar för målning i det gamla flygbolaget China National Aviation Corporation's färger och registrering XT-125. Den "äkta" registreringen är dock fortfarande N41CQ. Även kabinen fick ett nytt utseende ...
Se filmen "DC3 goes to China" på YouTube här
.
Vi är många som saknar dig, Congo Queen ...
|
N41CQ i Beijing den 6 december 2019. Foto från Wikimedia commons . |
Bild från filmen "DC3 goes to China". Klicka på bilden för att se filmen . |
Vallentuna den 1 oktober 2019. Congo Queen förbereds för den långa flygningen till Kina. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Congo Queen i Vallentuna den 30 juli 2019. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Congo Queen till salu i slutet av juli 2019. Foto från Controller.com. Okänd fotograf. |
Congo Queen utan propellrar i Vallentuna den 10 maj 2019. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Congo Queen i Vallentuna den 9 mars 2019. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Congo Queen i Gdynia den 17 augusti 2018 som ersättare för Daisy. Foto © Karol Szmit. |
Congo Queen återvänder till Vallentuna efter rundflygningen den 4 juli 2018. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Congo Queen är uppställd och redo för start i Vallentuna den 27 juni 2018. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Congo Queen i Vallentuna den 24 maj 2018 med uppdaterad avionik. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Congo Queen i Vallentuna den 24 maj 2018 efter premiärflygningen. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Congo Queen i Vallentuna den 4 februari 2018, nu även försedd med skydd på vingarna. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Congo Queen i Vallentuna den 20 oktober 2017. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Congo Queen i Vallentuna den 11 oktober 2017. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Congo Queen i Vallentuna den 23 november 2016 med nya eleganta skydd för motorerna. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Congo Queen i Vallentuna den 15 april 2016. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Congo Queen i Vallentuna den 9 januari 2016. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Congo Queen i Vallentuna den 9 augusti 2015 med den nya registreringen N41CQ. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Motorbyte pågår i Vallentuna den 11 april 2015. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Congo Queen i filmen The Stig-Helmer story. Inspelningen gjordes på Bromma i november 2010. |
Mellanlandning på Bromma för tankning den 15 augusti 2009. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Motorstart i Vallentuna den 17 juli 2008. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
9Q-CUK och Safir SE-IGK på Skå Edeby den 14 juni 2008. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Förberedelser för motorstart i Vallentuna den 14 juni 2008. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Stort intresse för Vallentuna Aviatörförenings stolthet i Hamburg den 16 september 2007. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
ES-AKE preparerad inför vintern 2006/2007. Foto i Vallentuna den 29 oktober 2006. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Unik rotestart på Bromma den 17 maj 2003. LN-WND och ES-AKE startar mot Helsingfors/Malmi. Foto © Bengt Simson. |
9Q-CUK får oljenivån kontrollerad på Sturup den 9 augusti 1997. Foto © Jan Gladh - dc-3.se |
Källor: Föreningens medlemsblad och webbplats, Svensk Flyghistorisk Förening, The Dakota av Arthur Pearcy Jnr, The Douglas DC-3 and its predecessors av J M G Gradidge, The First Seventy Years av Jennifer Gradidge, Flygets årsbok, med flera. |
2024-11-21 | Copyright © 2008 - 2024 dc-3.se | Kontakt |