Vallentuna Aviatörförening och Congo Queen

Flygande FV-museum Övriga DC-3-data Flygdagar Länkar Media

Källa: Flightradar24.com

Congo Queen påbörjade den långa resan från Vallentuna mot Kina den 16 oktober 2019. Källa: Flightradar24.com
 
Vallentuna Aviatörförening
 
Vallentuna Aviatörförening bildades 1995 med målet att hålla DC-3:an flygande.

Föreningen har också aktivt, tillsammans med Lions Club i Vallentuna, deltagit i den årligen arran­gerade Flyg- och motordagen som normalt har ägt rum den första söndagen i september månad.

Föreningen tillhör Västerås Flygmuseum Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik.

Föreningen har cirka 300 medlemmar.
Medlemsavgift: 200 kronor/år.
  Information till medlemmarna, Propellerbladet, skickas ut några gånger per år.

Vid Svensk Flyghistorisk Förenings årsmöte i Västerås den 23 april 2016 tilldelades Åke Jansson mycket välförtjänt Söder­bergs­plakett nummer 50.
Ett jättestort grattis, Åke !



Webbplats: www.vallentuna-aviators.se Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik
E-post: info@vallentuna-aviators.se
 


N41CQ Congo Queen
 
Typ:
Tillverkad:
Tillverkningsnummer:
C-47B-35-DK Skytrain
1945 i Oklahoma City
33445 / 16697
 
Flygplanet levererades den 8 juni 1945 till US Army Air Forces som 44-77113.

Flygplanet överfördes den 11 juni 1945 i Montreal till Royal Air Force som KP227 och ankom till England den 22 juni. Typen kallades Dakota IV i Royal Air Force.

1946 överfördes flygplanet till RCAF, det kanaden­siska flygvapnet, men det behöll sin registrering KP227.

1970 ändrades registreringen i CAF, Canadian Armed Forces som hade bildats 1968, till 12906.

Den 30 juli 1976 såldes flygplanet till Rainier Development Corp, Strathmore, Alberta, och det registrerades som C-GYJJ den 12 oktober 1976.

I juni 1977 såldes flygplanet till Basler Flight Service, Oshkosh, och registrerades N99665.

Flygplanet såldes sedan till Åke Janssons arbets­givare Kalicak Constructions för 85 000 dollar och flögs av Åke Jansson via Sverige till Libreville i Gabon.

N99665 på Arlanda den 16 juni 1977. Foto © Kjell Nilsson

N99665 på Arlanda den 16 juni 1977.
Foto © Kjell Nilsson.

1980 övergick flygplanet i Åkes ägo (Transports Aériens Zaïrois) med registrering 9Q-CUK.

TAZ-dekal från Bengt Celsings arkiv.

TAZ-dekal från Bengt Celsings arkiv.

I oktober 1991 kom flygplanet, tillsammans med 9Q-CYE (före detta Örnen i Flygvapnet), till Vallentuna på grund av oroligheter i Zaïre.

9Q-CYE Örnen

9Q-CYE f d Örnen på jul och nyårshälsning 1999
till medlemmarna i Vallentuna Aviatörförening.
Bilden är något beskuren. Okänd fotograf.

1995 bildades Vallentuna Aviatörförening och den 14 mars 1996 hölls ett välbesökt första årsmöte.

Sommaren 1999 fick flygplanet den mycket passande estniska registreringen ES-AKE.

Flygplanet är inrett i en mycket bekväm "club seating" för 18 passagerare, se nedanstående bild.

Kabinen i Congo Queen. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Foto: Jan Gladh - dc-3.se

I mars 2005 deltog ES-AKE i en filminspelning i Berlin. På grund av de kraftigt höjda försäkrings­premierna flögs det därefter till Evora i Portugal.

Senare flögs planet till Son Bonet på Mallorca för att flyga för flygbolaget Fly LPI. Problem med tillstånd av olika slag gjorde att det inte blev så mycket av med flyg­verksamheten och den 11 september 2006 återkom ES-AKE till hemmafältet i Vallen­tuna.

Flygplanet återregistrerades 9Q-CUK sommaren 2007.

I maj 2009 fick flygplanet namnet Congo Queen men namnet blev aldrig målat på flygplanet.

I november 2010 var Congo Queen med vid inspel­ningen av Lasse Åbergs film The Stig-Helmer story på Bromma. Se bilder här Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik.

Den 23 april 2012 rullades Congo Queen ut i Västerås, nu återigen med Vallentuna Aviatör­förenings logotyp på fenan.

Congo Queen i Västerås den 23 april 2012. Foto: Bengt Celsing

Congo Queen i Västerås den 23 april 2012. Foto: Bengt Celsing.

TV sydväst intervjuar Åke Jansson

Foto: TV sydväst.

TV sydväst gjorde en intervju med Åke Jansson.
Se den här Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik.

På grund av en kraftig höjning av hyran i Västerås Flyg­museum var det inte möjligt att ha Congo Queen i sitt vanliga vinterkvarter vintern 2014/2015 utan hon fick tyvärr förvaras utomhus på Vallentuna ekologiska flygfält.

Problem med den afrikanska registreringen gjorde att man beslöt att registrera Congo Queen i USA, men detta medförde tyvärr ett längre uppehåll i flyg­verksamheten.

Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Congo Queen utan registrering i Vallentuna den 4 juli 2015.
Foto: Jan Gladh - dc-3.se

I augusti 2015 var den nya registreringen N41CQ målad på flygplanet.

Flygplanet blev officiellt registrerat i USA den 30 september 2015. Se alla detaljer här. Trots detta fick inte Congo Queen flyga ...

Tyvärr fick Conqo Queen tillbringa även vintrarna 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018 och 2018/2019 utomhus i Vallentuna.

Congo Queen parkerad i Vallentuna den 9 januari 2016. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Congo Queen parkerad i Vallentuna den 9 januari 2016.
Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Problem med den amerikanska luftfarts­myndig­heten FAA gjorde att Congo Queen fortfarande efter avslutad flygsäsong 2016 hade flygförbud - oerhört tragiskt ...

  Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Congo Queen parkerad i Vallentuna den 15 juli 2016.
Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Den 20 juli 2017 kunde Congo Queen, med ett tio-dagars tillfälligt flygtillstånd, äntligen lyfta från fältet i Vallentuna och vi kunde åter njuta av det härliga ljudet från de båda Pratt & Whitney-motorerna.
Se ett kort filmklipp här Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik.

Välkommen tillbaka i lufthavet, Congo Queen !

Foto: Christian Johansson - mitti.se

Foto: Christian Johansson - mitti.se

Läs en artikel i mitti.se här Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik eller här (pdf) Öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik.

Tyvärr fortsatte den amerikanska luftfarts­myndig­heten att sätta käppar i hjulet och den 11 oktober 2017 stod Congo Queen fortfarande parkerad på fältet i Vallentuna i väntan på ännu en övervintring utan tak över huvudet.

Congo Queen i Vallentuna den 11 oktober 2017. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Congo Queen i Vallentuna den 11 oktober 2017. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Congo Queen parkerad i Vallentuna den 11 oktober 2017.
Foton: Jan Gladh - dc-3.se

Den 22 maj 2018 kom så det slutliga god­kännandet från den amerikanska luftfartsmyndigheten och den 24 maj kunde vi äntligen få se Congo Queen i sitt rätta element igen.

Congo Queen taxar in efter premiärflygningen den 24 maj 2018. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Congo Queen taxar in efter premiärflygningen den 24 maj 2018.
Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Foto: Jan Gladh - dc-3.se

En nöjd trio firar premiärflygningen med välförtjänt bubbel.
Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Se en film av Jesper Rådegård här Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik.

Den 27 juni 2018 kunde den första medlems­flyg­ningen efter det långa uppehållet genomföras. Flygningen tog oss till Vaxholm, därefter över de östra och centrala delarna av Stockholm och sedan resans höjdpunkt, en 360 över Bromma flygplats där man äntligen återigen kunde beskåda och lyssna på ett klassiskt flygplan, innan vi återvände till Vallen­tuna ekologiska flygfält och en efterlängtad come back i lufthavet var avslutad. Ytterligare en medlems­flygning genomfördes senare under kvällen.

Ett stort tack framförs härmed till alla som på olika sätt har medverkat till att Congo Queen åter är i luften.

Congo Queen över skärgården den 27 juni 2018. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Congo Queen över skärgården den 27 juni 2018.
Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Congo Queen landar i Vallentuna den 27 juni 2018. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Congo Queen landar i Vallentuna den 27 juni 2018.
Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Elegant, nyöversedd propeller på Congo Queen i Vallentuna den 30 juli 2019. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Elegant, nyöversedd propeller på Congo Queen i Vallentuna
den 30 juli 2019. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Slutet är nära ?
Transportstyrelsens motstånd blev uppenbarligen till slut för hårt och i slutet av juli 2019 lades Congo Queen ut till försäljning av Molander Aviation AB.
 
Se annonsen här (pdf) Öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik.
 
Läs information från Vallentuna Aviatörförenings styrelse den 17 augusti här Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik.

Den 23 september rapporterades att Congo Queen kommer att flygas till Kina för att ingå i ett inte namngivet museum och även fortsätta att flygas.
Läs artikeln i VallentunaDirekt här Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik.

Om ovanstående artikel eventuellt skulle innehålla "alternativa fakta" finns sanningen kanske här ? Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik

Sista flygningen i Sverige
Den 16 oktober påbörjades den långa resan till de nya ägarna i Kina med en första etapp, IFR på sex tusen fot, till Tallinn.

Efter en lång flygning (storcirkelavstånd cirka 7 700 kilometer) ankom Congo Queen till Nanchang Yaohu flygplats den 27 oktober och togs in i en hangar för målning i flygbolaget China National Aviation Corporation's färger och registrering XT-125.

Se info här Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik (Facebook, inloggning kan krävas för fullständig info) och här Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik.

En epok med många trevliga reseminnen är tyvärr till ända. Vi är många som saknar dig, Congo Queen ...


Congo Queen i Vallentuna den 1 oktober 2019. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Vallentuna den 1 oktober 2019. Congo Queen förbereds för den långa flygningen till Kina. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 30 juli 2019. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 30 juli 2019. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen till salu i slutet av juli 2019. Foto från Controller.com. Okänd fotograf.
Congo Queen till salu i slutet av juli 2019. Foto från Controller.com. Okänd fotograf.
Congo Queen utan propellrar i Vallentuna den 10 maj 2019. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen utan propellrar i Vallentuna den 10 maj 2019. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 9 mars 2019. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 9 mars 2019. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Foto: Karol Szmit
Congo Queen i Gdynia den 17 augusti 2018 som ersättare för Daisy. Foto: Karol Szmit.
Congo Queen återvänder till Vallentuna efter
    rundflygningen den 4 juli 2018. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen återvänder till Vallentuna efter rundflygningen den 4 juli 2018. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen är uppställd och redo för start i Vallentuna den 27 juni 2018. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen är uppställd och redo för start i Vallentuna den 27 juni 2018. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 24 maj 2018 med uppdaterad avionik. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 24 maj 2018 med uppdaterad avionik. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 24 maj 2018 efter premiärflygningen. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 24 maj 2018 efter premiärflygningen. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 4 februari 2018. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 4 februari 2018, nu även försedd med skydd på vingarna. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 20 oktober 2017. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 20 oktober 2017. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 11 oktober 2017. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 11 oktober 2017. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 23 november 2016 med nya eleganta skydd för motorerna. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 23 november 2016 med nya eleganta skydd för motorerna. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 15 april 2016. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 15 april 2016. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 9 januari 2016. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 9 januari 2016. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 9 augusti 2015 med USA-registrering. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Congo Queen i Vallentuna den 9 augusti 2015 med den nya registreringen N41CQ. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Motorbyte pågår i Vallentuna den 11 april 2015. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Motorbyte pågår i Vallentuna den 11 april 2015. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Motorstart i Vallentuna den 17 juli 2008. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Motorstart i Vallentuna den 17 juli 2008. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
9Q-CUK och Safir SE-IGK på Skå Edeby den 14 juni 2008. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
9Q-CUK och Safir SE-IGK på Skå Edeby den 14 juni 2008. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Förberedelser för motorstart i Vallentuna den 14 juni 2008. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Förberedelser för motorstart i Vallentuna den 14 juni 2008. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Stort intresse för Vallentuna Aviatörförenings stolthet i Hamburg den 16 september 2007. Foto: Jan Gladh - dc-3.se<
Stort intresse för Vallentuna Aviatörförenings stolthet i Hamburg den 16 september 2007. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Unik rotestart på Bromma den 17 maj 2003. LN-WND och ES-AKE startar mot Helsingfors/Malmi. Foto: Bengt Simson
Unik rotestart på Bromma den 17 maj 2003. LN-WND och ES-AKE startar mot Helsingfors/Malmi. Foto: Bengt Simson.
9Q-CUK panorama. Foto: Jann Lipka. Klicka för att öppna panoramat.
Klicka på bilden ovan för att se en 360-graders panoramapresentation av cockpiten i 9Q-CUK. Foto: Jann Lipka  Extern länk, öppnas i ett nytt fönster eller i en ny flik

Klicka här för att se flera bilder av Congo Queen

Klicka här för att se några filmer med Congo Queen

 
Källor: Föreningens medlemsblad och webbplats, Svensk Flyghistorisk Förening, The Dakota av Arthur Pearcy Jnr, The Douglas DC-3 and its predecessors av J M G Gradidge, The First Seventy Years av Jennifer Gradidge, Flygets årsbok, med flera.
 
2019-12-16 Copyright © 2008 - 2019 dc-3.se Kontakt
Valid HTML 4.01 Transitional    Valid CSS